LVO jaarverantwoording 2024
 Samen bouwen aan toekomstbestendig onderwijs 

Met trots kijken we terug op het jaar 2024, waarin de kwaliteit van de scholen binnen onze stichting voelbaar en zichtbaar is geweest. Dankzij de inzet en professionaliteit van onze mensen voldeden dit jaar alle scholen wederom aan de eisen van de onderwijsinspectie. Deze resultaten laten de toewijding van onze medewerkers en hun voortdurende streven naar verbetering duidelijk zien. Samen zijn we verantwoordelijk voor onze basiskwaliteit en de keuze om te werken aan het best denkbare onderwijs. We blijven bouwen aan een stevig fundament voor duurzame onderwijsverbeteringen, waarbij het werken vanuit waarderend perspectief steeds centraler komt te staan.

Uiteraard komen onderwijskwaliteit, onze mensen, organisatieontwikkelingen, bedrijfsvoering en uiteraard de financiën aan bod. Onze jaarverantwoording geeft een helder beeld van ons onderwijs en onze organisatie in 2024.


Visie


Onze huidige beleidsvisie is ‘Horizon 2025 – onderwijs vanuit waarderend perspectief’. De kern van onze beleidsvisie: ‘Heel de mens heeft waardigheid en ieder mens staat als één geheel centraal. Al onze leerlingen en medewerkers tellen mee met al hun menselijke waardigheden. Vanuit deze gedachte verzorgen we onderwijs dat voorbereidt op de uitdagingen van de wereld van vandaag en morgen. Onze scholen staan midden in de samenleving. Ruim 3.000 (2529 fte) professionals zeten zich in voor onze leerlingen. Ze zijn deskundig, professioneel en ervaren. Onze scholen zijn verbonden met elkaar en we delen de visie die beschreven staat. De kern van deze visie wordt gevormd doordat we elkaar en onze leerlingen vanuit waardering tegemoet treden. 

Lees meer over onze beleidsvisie Horizon 2025 - onderwijs vanuit waarderend perspectief in hoofdstuk 4 van de jaarverantwoording.

 

Leerlingen en onderwijs

Onderwijs is een van de belangrijkste pijlers onder onze samenleving. Bij onze stichting zorgen wij er gezamenlijk voor dat ons onderwijs relevant blijft en dat wij onze leerlingen voorbereiden op de toekomst. Vanuit deze verantwoordelijkheid dragen wij bij aan de groei van onze leerlingen. We helpen hen om zich te ontplooien tot zelfbewuste, verantwoordelijke en gezonde wereldburgers. Daarvoor bieden wij hen een onderwijsomgeving, waarin zij 21e-eeuwse vaardigheden opdoen ter voorbereiding op hun rol in een snel veranderende wereld. We prikkelen hun nieuwsgierigheid en moedigen hen aan om hun talenten te ontwikkelen. 

We hebben in 2024 in totaal 23.390 bekostigde leerlingen, waarvan 5.586 in het eerste jaar zitten. We hadden 4.866 eindexamenkandidaten, waarvan er 4.386 geslaagd zijn. Lees meer in hoofdstuk 1 van de jaarverantwoording.

Voortbouwen op
Nationaal Programma Onderwijs

In 2024 ontvingen scholen geen nieuwe NPO-gelden meer. De inzet van dit programma heeft gezorgd voor stabielere slagingspercentages en gerichte ondersteuning voor leerlingen met achterstanden. Onze scholen blijven investeren in thema’s uit het NPO, zoals basisvaardigheden (taal, rekenen, burgerschap) en digitale geletterdheid. Aan leerlingen die uitblinken bieden we consistent ruimte, bijvoorbeeld in technologie, kunst en cultuur, topsport of op andere gebieden. Daarnaast blijft het welbevinden van leerlingen een belangrijk aandachtspunt. Scholen werken aan inclusiever onderwijs waarin alle leerlingen zich kunnen ontwikkelen – in lijn met onze visie op onderwijs vanuit waarderend perspectief.

In onze jaarverantwoording lees je meer over aandacht voor de basisvaardigheden en het welbevinden van onze leerlingen.  


Medewerkers

Horizon 2025 is ons kompas waarmee wij ons werkgeverschap en daarmee het strategisch personeelsbeleid voor de organisatie vormgeven. Verantwoordelijkheid en vertrouwen vormen het fundament van het beleid ‘mensen en organisatie’. Vertrouwen van de organisatie in de medewerker en andersom. Vertrouwen tussen medewerkers onderling en in elkaar. Dit vraagt om beleid dat richting geeft en om kaders die medewerkers én school samen verder kunnen invullen.  
In 2024 waren dit onze thema’s: 
• Aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers;
• Focus op welbevinden;
• Leren en ontwikkelen;
• Organisatieontwikkeling.

Bij LVO werken onderwijsprofessionals aan het best denkbare onderwijs. In 2024 zijn dat 2529 fte. Lees meer over ons strategisch personeelsbeleid in hoofdstuk 2 van de jaarverantwoording.

Financieel gezond

Het onderwijs aan onze leerlingen staat op de eerste plaats bij alle ontwikkelingen waarmee we bezig zijn in onze organisatie. We kijken samen vooruit en hebben ambities gericht op een duurzame ontwikkeling van ons onderwijs en het binden en boeien van onze leerlingen en medewerkers. Op die manier geven wij op een betrokken en maatschappelijk verantwoorde manier invulling aan onze kerntaak: het best denkbare onderwijs om onze leerlingen voor te bereiden op de uitdagingen in de wereld van morgen. 2023 sluiten we financieel af met een positief resultaat. De komende jaren is er ruimte voor investeringen in het onderwijs, passend bij de ambities van de scholen en de ontwikkeling van onze leerlingen. 

Lees meer over onze financiën in hoofdstuk 5 van de jaarverantwoording.  

Kwaliteit

Kwaliteitsontwikkeling op de scholen en binnen de stichting is een doorlopend proces waarbij iedereen vanuit zijn eigen rol betrokken is. Binnen onze stichting is de integrale kwaliteitsontwikkelcyclus de richtlijn voor de uitvoering van kwaliteitsbeleid. De basis is onze visie Horizon 2025.


Lees meer over onze kwaliteitsaanpak in hoofdstuk 1 van de jaarverantwoording.

Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoeringthema's worden ook belicht in de jaarverantwoording. Denk aan huisvesting, inkoop, duurzaamheid, informatiebeveiliging en privacy, ict & automatisering en marketing & communicatie. 

Lees meer in hoofdstuk 3 van de jaarverantwoording.  

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs

uitstekend onderwijs

>23000

leerlingen

> 30

locaties

> 3000

medewerkers