17-3-2024 zondag 17 maart 2024

Toenemende agressie tegen leraren: 'Waar ligt de grens?'

zondag 17 maart 2024

Steeds meer docenten in het middelbaar onderwijs kampen met agressie van leerlingen en ouders. Soms is het zo erg dat er ook bedreigingen en fysiek geweld bij komen kijken, waardoor leraren stoppen met hun vak. Ook in Limburg spelen deze problemen.

Vakbond CNV Onderwijs erkent dat de kwesties spelen.

Scheldpartijen en bedreigingen

Uit een rondgang van RTL Nieuws onder ruim 350 leden van de vakbond geven ruim 200 respondenten aan zelf wangedrag van leerlingen te hebben ervaren. Het gaat om scheldpartijen, bedreigingen of leraren die zelfs thuis opgezocht worden. Het gebeurt de laatste jaren ook steeds vaker, bevestigen de docenten die hun verhaal deelden met RTL. Hoewel ze vrijwel unaniem het leraarschap als prachtig beroep omschrijven, geven ruim vijftig leraren aan dat voor hen de maat vol is. Zij twijfelen of ze vanwege het toegenomen wangedrag wel door willen gaan met lesgeven.

Weerstand tegen overheidsinstanties

Tim Vleugels is rector van het Broeklandcollege in Hoensbroek en het Emmacollege in Heerlen. Hij bevestigt dat veel docenten met deze problemen kampen. "Ik kan niet ontkennen dat wij het gedrag van ouders en leerlingen zien veranderen", zegt Vleugels eerlijk. Zeker sinds corona is er veel gebeurd en lijkt de weerstand tegen overheidsinstanties, waar het onderwijs ook bij hoort, te zijn toegenomen. Vleugels erkent echter dat het voor ouders en docenten een lastige tijd is om op te voeden, maar als school is er een vormingsopdracht naar leerlingen toe. "Er is veel frustratie, zowel bij ouders als bij leerlingen. Als school kunnen we het nooit voor iedereen goed doen. Ouders die ontevreden zijn, die uiten zich en dat merken we."

Lees het volledige artikel van L1 Nieuws, 17 maart 2024

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs