1-3-2023 woensdag 1 maart 2023

Voorzitter raad van toezicht bezoekt Global Exploration meeting op Bonnefanten College

woensdag 1 maart 2023

Op dinsdagmiddag 14 februari jl. nam dhr. Jo Ritzen, voorzitter van de Raad van toezicht van LVO en oud-minister van Onderwijs, deel aan één van de Global Exploration meetings waarin 16 Bonnefanten-leerlingen zich voorbereiden op hun wereldburgerstage naar Zuid-Afrika.

De leerlingen kregen een geschiedenisles van Jos Vrijens, en kwam onder andere de Zuid-Afrikaanse wijsheid Ubuntu (Ik ben omdat wij zijn) aan de orde, het mensbesef dat wij allen onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Ubuntu is één van de kernwaarden van het onderwijs op het Bonnefanten College en sluit dus ook mooi aan bij waar Stichting Global Exploration voor staat: Together One World.

Ontwikkelen van wereldse competenties

Terwijl leerlingen met wisselend succes probeerden Zuid-Afrikaanse woorden in de kliktaal Xhosa uit te spreken, gingen Stokkies rond. Dit is een snack die erg populair is in Zuid-Afrika en die bestaat uit in dunne reepjes gesneden traditionele Biltong. Vervolgens startte Renilde Zwartkruis, LO-docente en landencoördinator Zuid-Afrika vanuit Global Exploration, één van de MDT-trainingen. MDT staat voor Maatschappelijk Diensttijd en is gericht op het ontwikkelen van wereldse competenties. Leerlingen leren zichzelf, elkaar en de wereld beter kennen door verschillende opdrachten uit te voeren. Tijdens deze training werden leerlingen o.a. aan het werk gezet om na te denken over hoe hun ideale woonomgeving eruit zou zien.

Complimenten dhr. Jo Ritzen

Ook bestudeerden ze via Googlemaps een aantal locaties en projecten die ze gaan bezoeken in Zuid-Afrika zoals de Soneike High School in Kaapstad. Na afloop van de training kregen de leerlingen een groot compliment van Jo Ritzen: “Het was een bijzondere ervaring op een school die een geweldige bijdrage levert”.