13-2-2023 maandag 13 februari 2023

Limburgse scholen op weg naar het Lagerhuis

maandag 13 februari 2023

Donderdag 9 februari vond de provinciale ronde van Op weg naar het Lagerhuis plaats. De LVO-scholen waren goed vertegenwoordigd. Het Porta Mosana College, Stella Maris College, Sophianum, Philips van Horne, Het College en Groenewald deden mee aan de grootste debatwedstrijd voor jongeren.

Stevig debat

De teams van onze scholen zijn de afgelopen maanden klaargestoomd voor de wedstrijd. Op Het Gouvernement in Maastricht werd het evenement gehouden, waar zeven Limburgse scholen het debat met elkaar aangingen. Er werd stevig gedebatteerd over 11 stellingen, waaronder ‘De monarchie moet worden afgeschaft’, ‘Er moeten verplicht psychologen op scholen worden ingezet om jongeren mentaal gezond te houden’ en ‘Er moet een smartphone verbod op scholen komen’.

Winst voor het Porta Mosana College

In de poulefase nam Stella Debate het op tegen het team van het Sophianum (5-2 winst), het Valuascollege uit Venlo (4-3 winst) en Groenewald (4-3 winst). Dit resulteerde in een finaleplaats tegen het Porta Mosana College. Na een spannende finale tussen de LVO-scholen ging het Porta Mosana er met de eerste prijs vandoor. Op 23 maart vertegenwoordigen ze Limburg en gaan ze in debat met de andere, provinciale winnaars in Hilversum.

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs

uitstekend onderwijs