18-7-2022 maandag 18 juli 2022

Ontbijtproject Terra Nigra in Maastricht

maandag 18 juli 2022

Donderdag 14 juli had Terra Nigra Praktijkonderwijs de kick off van het ontbijt project d.m.v. een gratis lunch voor alle leerlingen.

De 'fundering' van Terra Nigra Praktijkonderwijs is gebouwd op 4 pijlers: wonen, werken, vrije tijd en burgerschap. Aan de pijlers kun je niet goed werken zonder een gezond ontbijt. Dat is de basis van de dag. Uit eigen onderzoek blijkt dat 65 á 70% van de leerlingen zonder ontbijt naar school komt en/of heeft geen lunch of geld bij zich om een lunch op school te kopen. Dat was steeds meer aan de leerlingen te merken. Futloos, weinig energie, slechte concentratie. Om de leerlingen een goede start van de dag te geven is een ontbijt heel belangrijk.

Subsidie voor dagelijks ontbijt

Via diverse wegen kwamen wij uiteindelijk met Stichting Trajekt in gesprek en zij hebben ons idee met Elisabeth Strouven Stichting besproken. Zij vinden het ook enorm belangrijk dat kinderen een gezond ontbijt kunnen nuttigen. Zij subsidiëren een schooljaar lang een dagelijks ontbijt voor alle leerlingen. Jumbo Brusselse Poort Maastricht bezorgt de boodschappen. Komend schooljaar monitoren het Terra Nigra de leerlingen. Wat verandert er nu ze ontbijten? Wat verandert er in de klas, tussen leerlingen onderling nu ze gezamenlijk ontbijten? De dag ontspannen starten. Niets moeten want de rest van de dag moeten ze al zoveel.

Bekijk de samenvatting van de kick off van Wat is Loos in Mestreech.

Bekijk de samenvatting van de kick off van RTV Maastricht.