27-7-2022 woensdag 27 juli 2022

Leerlingen van het Philips van Horne krijgen een 9 en prijs voor profielwerkstuk over Limburgse taal: ‘We spreken altijd plat tegen elkaar’

woensdag 27 juli 2022

Mara Meijssen (17) en Evy Creemers (16) uit Stramproy hebben met hun profielwerkstuk de aanmoedigingsprijs van Levende Talen Limburgs gewonnen. De havo-leerlingen van het Philips van Horne in Weert onderzochten de invloed van de Duitse taal op het Limburgs dialect langs de Duitse en de Belgische grens.

Spreken Limburgers inderdaad beter Duits dan Nederlanders uit de rest van het land? Is de invloed van het Duits op het Limburgs dialect nog steeds even groot als vroeger? En moeten Duitse invloeden op onze taal het in dorpen en steden die tegen de Belgische grens liggen, afleggen tegen Franse invloeden?

Zomaar enkele vragen uit het profielwerkstuk van Mara Meijssen en Evy Creemers uit Stramproy dat bekroond werd met een 9 van hun docent Duits en een aanmoedigingsprijs van de sectie Limburgs van Levende Talen; de vereniging van taaldocenten in Nederland die meertaligheid stimuleert en ervoor pleit thuistalen van leerlingen een plek te geven in het onderwijs.

Lees het volledige artikel van De Limburger, 27 juli 2022