9-6-2022 donderdag 9 juni 2022

Nationale Scheikunde Olympiade 2022

donderdag 9 juni 2022

Afgelopen week mocht leerling Joran de Ridder van het Porta Mosana College meedoen met de landelijke finale van de Scheikunde Olympiade 2022.

De finale werd georganiseerd bij Dow Chemical in Terneuzen, een zeer groot complex van chemische fabrieken. Een week lang kreeg Joran samen met achttien andere scheikundeliefhebbers colleges van medewerkers van Dow. De colleges gingen o.a. over organische chemie, redox reacties en thermodynamica. Ook werd er nagedacht over verduurzaming. Tijdens de pauzes werden er leuke activiteiten gedaan, zoals suppen, een bezoek aan Gent en naar Snowworld. Aan het einde van de week volgde de officiële toets. Joran de Ridder heeft de vierde plaats behaald!

Boegbeeld Begaafdheidsprofielschool

Joran is een boegbeeld van de Begaafdheidsprofielschool en zijn prijs was een mooie bonus nadat het Porta Mosana College een dag eerder met vlag en wimpel slaagden voor de BPS-visitatie. Het laat zien, dat als je je verdiept in een onderwerp dat je interesseert, je heel ver kunt komen. Lees meer over de visitatie Begaafdheidsprofiel