20-6-2022 maandag 20 juni 2022

Broeklandcollege brengt virtueel bezoek aan Indonesië

maandag 20 juni 2022

Leerlingen helpen dorpsfamilie met aanleggen van levensreddende watervoorzieningen.

Vijfentwintig leerling van de tweede klas van het Broeklandcollege waren maandag 13 juni op virtueel bezoek in Indonesië. Via een Zoom-verbinding spraken ze arme mensen op het platteland en merkten hoe gebrekkig de sanitaire voorzieningen daar zijn. Ongezuiverd water en slechte hygiëne door nauwelijks aanwezig sanitair zorgen voor chronische diarree en de dood van honderden Indonesische kinderen per dag. Het is mede te danken aan Geleendenaar Marc van Loo, dat steeds meer families nu geholpen worden aan een sanitaire installatie die het leven in één klap stukken beter maakt.

Van Loo heeft ervoor gezorgd dat de Technische Universiteit Eindhoven en Aziatische universiteiten samen een oplossing ontwikkelden, de zogeheten Safe Water Garden (SWG). Het is een simpel maar slim systeem dat door de dorpelingen zelf kan worden aangelegd. Via buizen wordt het vuile water uit de wc en douche naar een ondergrondse plastic tank geleid. Daar wordt het omgezet in vloeibare mest die automatisch onder de moestuin wordt verspreid, waar de Indonesiërs hun eigen groente kunnen verbouwen.

Ook zaten de leerlingen en virtueel bij toen de dorpelingen stromend water kregen, waar met een in Nederland uitgevonden filter schoon drinkwater van werd gemaakt. De aanleg van stromend water, sanitaire voorzieningen en een moestuin is een grote vooruitgang voor de dorpelingen. Het project maakt diepe indruk op de leerlingen, die zich met goede vragen en opmerkingen betrokken toonden. De leerlingen van Broeklandcollege hebben een financiële bijdrage kunnen leveren door de inkomsten van de jaarlijkse Broekland marathon.