11-4-2022 maandag 11 april 2022

Vmbo’ers Sint Maartenscollege spelen politiekje in Maastricht

maandag 11 april 2022

Het valt niet mee om jongeren te interesseren voor (Europese) politiek, weten ze bij Model European Parliament (MEP) Limburg maar al te goed. Leerlingen van 3-mavo (vmbo-tl) vormen wat dat betreft een extra uitdaging, die MEP maandag voor het eerst aanging. Het Sint Maartenscollege in Maastricht had de primeur.

Gejoel vanaf het podium, als de zevenkoppige commissie haar resolutie over de vraag hoe een gemeente ontgroening kan tegengaan en jongeren kan vasthouden, tegengewerkt hoort worden door een andere commissie: unaniem tegen. „Waaaaat?! Zijn jullie tegen?” Jazeker, klinkt het ad rem vanuit de zaal: „Logisch. Jullie waren ook tegen ons.” Zo kan het gaan in de politiek.

In de aula en de mediatheek van het Sint Maartenscollege in Maastricht is maandagochtend in commissies gewerkt aan resoluties die oplossingen moeten bevatten voor problemen waar overheden zich voor zien gesteld. In de middag wordt in beide zalen plenair gedebatteerd; per zaal doen ongeveer 35 leerlingen mee. Elke commissie draagt oplossingen voor, waarna bij handopsteken wordt gedebatteerd en vervolgens gestemd.

Lees het volledige artikel van De Limburger, 11 april 2022