31-3-2022 donderdag 31 maart 2022

Docent Bouwtechniek op het VMBO Maastricht wint de Stimulusprijs 2021

donderdag 31 maart 2022

Op dinsdag 29 maart 2022 werd door de Stichting Stimu-leren de jaarlijkse Stimulusprijs uitgereikt aan Roger Pricken, bouwdocent VMBO Maastricht.

Gemotiveerde docent bouwtechniek

De motivering voor deze toekenning is dat de Roger Pricken als bevlogen bouwdocent tijdens corona de leerlingen toch wist te binden en te boeien voor het vak bouwtechniek. Hij deed dat door het filmen en vloggen van een te bouwen huis in zijn woonplaats Noorbeek. Roger Pricken is al vele jaren een zeer gemotiveerde docent bouwtechniek die voor zijn leerlingen door het vuur gaat. In zijn ‘eigen’ werkplaats leert hij de leerlingen alle kneepjes van het vak en vooral door te doen. Ja, aan goede vakmensen is veel behoefte en daar levert hij op zijn manier een bijdrage aan om op termijn in deze behoefte te voorzien. Hij timmert letterlijk en figuurlijk aan de weg. Hij is innovatief, draagt zijn liefde voor het bouwvak over aan zijn leerlingen en houdt daarnaast van een grap en een grol. Al deze elementen bij elkaar gaven bij de jury de doorslag om de Stimulusprijs 2021 toe te kennen aan Roger Pricken.

Stichting Stimuleren

De Stichting Stimuleren reikt de Stimulusprijs al uit sinds 1999. Het doel van deze jaarlijks terugkerende prijs is het stimuleren en/of promoten van het vak techniek over de volle breedte in de Euregio Maas-Rijn. De stichting richt zich hierbij vooral op activiteiten voor jongeren.
De prijs bestaat uit een geldbedrag van € 500 inclusief een award in de vorm van een beeldje van Jan Pieter Minckelers (uitvinder van het lichtgas in 1781) die de Stichting als lichtend voorbeeld heeft gekozen en dat tot uitdrukking komt in haar logo.