27-2-2024 dinsdag 27 februari 2024

Het College naar voorronde ‘Op weg naar het Lagerhuis’

dinsdag 27 februari 2024

Op dinsdag 27 februari a.s. nemen de leerlingen op Het College van de debatclub deel aan de voorronde van de BNNVARA-debatcompetitie ‘Op weg naar het Lagerhuis. In deze grootste landelijke debatwedstrijd wordt op zoek gegaan naar het beste debat- en speechtalent van Nederland.

In het Gouvernement in Maastricht strijden de leerlingen met zeven andere scholen om een plek in de finale. De deelnemende scholen aan deze 25e editie zijn het Valuascollege, Trevianum, Sophianum, Groenewald, Philips van Horne, Porta Mosana College, Stella Maris College en Dendron College. Het was nog even spannend of de voorronde door zou gaan, maar gelukkig heeft de provincie het toch mogelijk gemaakt.

Debatteren

Na een speechronde debatteren de middelbare scholieren over negen landelijke en drie provinciale stellingen, zoals de stelling of leerlingen die een eigen onderneming hebben een vak zouden mogen laten of dat de Europese Unie de verslavende elementen uit sociale media zou moeten verbieden. Uit elke provincie strijden leerlingen voor een plek in de finale. Deze wordt uitgezonden op NPO 2 door BNN-VARA.

Het Lagerhuis

De debatcompetitie ‘Op weg naar het Lagerhuis’ is verbonden met het gelijknamige TV-programma dat in de jaren ‘90 populair was. Het doel van het programma is om jongeren de mogelijkheid te bieden hun debattechnieken te vergroten en om ze te laten ervaren wat de provinciale politiek inhoudt.