30-1-2024 dinsdag 30 januari 2024

Internationaal-regionaal voetbaltoernooi voor Limburgse EOA-scholen

dinsdag 30 januari 2024

Alle EOA-scholen, wat staat voor eerste opvang anderstalingen, waren uitgenodigd voor een school overstijgend regionaal voetbaltoernooi. Novo College, TaalRijk, DaCapo College en ISK Emmacollege namen deel aan dit evenement. Tim Vleugels, de rector van ISK Emmacollege, benadrukte: "Het feit dat het meteen ook internationaal was, behoeft hopelijk geen uitleg." De universele taal van sport verbindt mensen. De situatie waarin veel spelers elkaars taal niet spraken, was van geen belang. Het doel van de wedstrijden was duidelijk. De teams gingen eensgezind de uitdaging aan. Complimenten aan alle betrokkenen! Met name aan de organisatoren Anneliek Wollersheim (ISK Emmacollege) en Sil Kevers (Novo College).

Supporters juichten vanaf de tribunes. Hoewel emoties voelbaar waren, was er ook een sterk gevoel van samenhorigheid. De spanning liep even hoog op toen de scheidsrechter een besluit nam dat velen als onterecht beschouwden. Hoewel de woorden op het veld niet helemaal te verstaan waren, sprak de lichaamstaal boekdelen. Een duim omhoog naar de scheidsrechter en alles ging weer verder zoals voorheen.

TaalRijk nam deel aan het toernooi met twee jongensteams en één meisjesteam, die streden om de felbegeerde titel. Dit resulteerde in een mooie derde en vierde plek voor de jongensteams. Het meisjesteam behaalde in een spannende finale de overwinning en sleepte de eerste prijs binnen. Trots namen zij de beker mee terug naar Horst. Wij feliciteren alle deelnemers met deze prachtige prestaties!

In het voorjaar staat er een nieuw voetbaltoernooi op de planning, waarbij Maastricht de organisatie op zich zal nemen.