26-1-2024 vrijdag 26 januari 2024

Da Vinci Masterclass voor (hoog)begaafde groep 8 leerlingen

vrijdag 26 januari 2024

De Da Vinci Masterclass is bedoeld om (hoog)begaafde leerlingen van groep 8 kennis te laten maken met het voortgezet onderwijs. Hiertoe volgen jaarlijks 72 (hoog)begaafde leerlingen op een aantal dinsdagmiddagen in totaal acht modules aan vier Maastrichtse vo-scholen (Bernard Lievegoed College, Bonnefanten College, Porta Mosana College en het Sint-Maartenscollege). De basisschool selecteert de leerlingen, omdat die de leerlingen het beste kent.

De leerlingen maken op uitdagende en inspirerende wijze kennis met uiteenlopende vakgebieden. Ze worden uitgedaagd om zich cognitief verder te ontwikkelen en om samen te werken met andere (hoog)begaafde basisschoolleerlingen. Deze omgeving van ontwikkelingsgelijken betekent een grote stimulans voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van dit type leerlingen. De deelnemende leerlingen voelen zich gezien en uitgedaagd. Het samenwerken met soortgelijken levert een peergroupgevoel op, iets wat hoogbegaafde leerlingen vaak missen.

De thema’s worden op een uitdagende en interactieve manier aangeboden. Uitdagend, omdat er sprake is van een hoog denkniveau. Interactief, omdat de leerlingen uitgenodigd worden om zelf mee te denken en de voortgang van de les bepalen.

Aan het einde van het project krijgen alle leerlingen die hebben deelgenomen een certificaat uitgereikt. Ook vindt er een korte evaluatie plaats met de leerlingen, de betrokken vakdocenten en de organisatoren.

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs

uitstekend onderwijs