21-9-2023 donderdag 21 september 2023

Jubileum Sophianumcabaret: oog voor parels & diamanten

donderdag 21 september 2023

Het Sophianum in Gulpen heeft een lange traditie van cabaret, die teruggaat tot 1975. In de loop der jaren is het Sophianum Cabaret uitgegroeid tot een tweejaarlijks evenement dat bekend is in het hele Heuvelland. In 2024 wordt gevierd dat er 175 jaar voortgezet onderwijs wordt gegeven in deze regio. Om deze mijlpaal te markeren, wordt een speciaal jubileumcabaret opgevoerd onder de naam "Parels & Diamanten". Deze voorstelling belicht hoogtepunten uit de rijke cabarethistorie van het Sophianum, aangevuld met nieuw materiaal.

Betrokkenheid van oud- en nieuwe deelnemers

In een regulier cabaretjaar worden negen uitverkochte voorstellingen gespeeld. De deelnemers ervaren dit als een onvergetelijke gebeurtenis en het schept een speciale band. Rector Hans Hupperetz heeft zelfs meegespeeld in eerdere edities en benadrukt het belang van het schoolcabaret. “Het is een gevoel van: ik was er bij”. Het versterkt het gevoel van betrokkenheid en het creëert vriendschappen voor het leven. Veel oud-cabaretdeelnemers nemen deel aan deze jubileumvoorstelling om deze unieke kans niet te missen.

Het productieteam bestaande uit docenten van het Sophianum en oud-personeelsleden die vroeger als regisseurs betrokken waren, werkt samen om het hoogste niveau te bereiken. Ze realiseren zich dat ze nog steeds werken met amateurs, hun leerlingen, maar genieten van het zien hoe deze leerlingen tijdens het cabaretproces schitteren en boven zichzelf uitstijgen. Schitterende parels en diamanten.

Inclusief schoolcabaret van alle leerlingen

Het cabaret van het Sophianum blijft een schoolcabaret waarbij elke leerling de mogelijkheid krijgt om deel te nemen. Verschillende talenten van leerlingen worden benut, van optreden in het orkest tot het verzorgen van grime en het bouwen van decors. Niet alleen de leerlingen op het podium schitteren, maar iedereen draagt bij aan het succes. Iederéén schittert.

Evoluerend cabaretgenre

In de jaren '70 waren de eerste voorstellingen nog toneelstukken met een rode draad, maar sinds 1980 is de aanpak veranderd. Cabaretvoorstellingen bestaan nu uit korte toneelsketches, liedjes, dansen en films. Dit genre speelt met emoties en biedt een afwisselende ervaring voor het publiek.

"Parels & Diamanten": een viering van cabaretgeschiedenis

De voorstelling "Parels & Diamanten" is bijzonder en viert bijna 50 jaar cabaretgeschiedenis op het Sophianum. Het schuurt, plaagt, knipoogt en geeft uiteindelijk een warme omhelzing. Het is een viering van alle leerlingen en personeelsleden die deel hebben uitgemaakt van het cabaret en wiens levens zijn verrijkt door deze ervaring. De voorstelling wordt gespeeld in het Theater aan 't Vrijthof, een passende locatie voor deze bijzondere gebeurtenis. Iedereen wordt uitgenodigd om te komen en te genieten van dit prachtige spektakel. Het belooft een memorabele avond te worden.

​​​​​​​Informatie over de kaartverkoop volgt binnenkort op de website van het Sophianum. Volg de cabaretvoorbereidingen via "Sophianum Cabaret" op Facebook en Instagram.

2155Ae9a0ff2b956b172208fb6ebecc861c83dfb