2-6-2023 vrijdag 2 juni 2023

Sophianum houdt herinneringen oorlogsslachtoffers levend

vrijdag 2 juni 2023

Eind mei vonden een aantal activiteiten plaats rondom Memorial Day. In Mesch werd zaterdag de “Gratitude and Peace Ceremony” gehouden. Drie veteranen uit de Tweede Wereldoorlog waren daarbij aanwezig. Het Sophianum adopteerde vorig jaar op het Amerikaans oorlogskerkhof in Margraten het graf van Richard Harlan Lee. Als dank kreeg de school een oorkonde uitgereikt en een stuk marmer. De duizenden kruizen op het kerkhof zijn van hetzelfde materiaal gemaakt.

Hans Hupperetz, Jeroen Willems en vier leerlingen waren aanwezig om de geschenken uit handen van de veteranen in ontvangst te nemen. Een bijzonder moment, om oog in oog te staan met de helden die er voor hebben gezorgd dat we heden ten dage nog in vrijheid kunnen leven. Jeroen Willems had de eer om de afsluitende toespraak te mogen verzorgen.

Een dag later, op zondag, stond de Amerikaanse begraafplaats in het teken van “Memorial Day”. Er was veel belangstelling voor de ceremonie, met onder andere de fly-over in de “Missing Man formation”. Fon Kistermann plaatste een bloemstuk bij het graf van “hun” soldaat. De familie van Richard liet afgelopen week nogmaals weten hoe dankbaar ze zijn dat de school het graf van hun familielid onderhoudt.

E3ddb781eed75dca1a7710e4e4825982fee24870

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs