13-6-2023 dinsdag 13 juni 2023

Mural in de sciencegang van Stella Maris College

dinsdag 13 juni 2023

Voorafgaand aan de zomervakantie van 2022 werd er veel gesproken over de lange, kale muur in de sciencegang van Stella Maris College. Het was duidelijk dat er iets moest gebeuren om bezoekers en leerlingen te laten zien dat ze zich in de sciencevleugel bevonden. De kunstdocent ging de vakantie in met de uitdagende opdracht om de gang een indrukwekkende make-over te geven. Het moest een echte "wow" oproepen.

Samenwerking met Yasja Lightelijn

Na de vakantie werd er contact gezocht met kunstenares Yasja Lightelijn, een ervaren mural artiest bekend van haar werk bij de bioscoop in Heerlen. Yasja gaf enthousiast aan graag met ons samen te werken. Ze bracht een bezoek aan een praktijkles tekenen om uitleg te geven over haar opleiding en werk, waarbij we ook veel van haar kunstwerken bekeken.

Creatieve inbreng van de leerlingen

De leerlingen van vwo 4 en vwo 5 kregen de opdracht om ideeën aan te dragen voor de muur, met als voorwaarde dat het een duidelijke "science" uitstraling moest hebben. Ze hadden een duidelijk verzoek: een "jonge" Einstein, omdat ze zich beter konden identificeren met jonge mensen. Daarnaast wilden ze ook graag verschillende chemische mengsels, kleuren, formules en reageerbuisjes in de muurschildering verwerken.

Schilderen onder begeleiding van Yasja

Met genoeg ideeën op zak kon Yasja aan de slag met het ontwerp. Onder de leiding van Yasja werkten de leerlingen tijdens de tekenlessen hard aan het schilderen van de muur. Yasja gaf bruikbare tips en adviezen, waardoor het project een fantastische ervaring werd voor de leerlingen. Het was een unieke kans om de schoolmuren te beschilderen!

Het eindresultaat: een trots kunstwerk dat leven brengt

De Mural voor het Stella Maris College is nu voltooid en ze zijn er beretrots op. Als je het nog niet hebt gezien, nodigen ze je graag uit om het te komen bewonderen. Het is echt de moeite waard! Wat 10 maanden geleden begon als een vraagstuk, is nu getransformeerd tot een prachtig kunstwerk. De saaie gang is tot leven gekomen dankzij de inzet van de leerlingen, met de waardevolle hulp van Yasja.

Dddc2aef2deca68655ed1bb030d1bf13c5bbe1b5