23-5-2023 dinsdag 23 mei 2023

Brightlands Kids Hackathon: een podium voor jong talent

dinsdag 23 mei 2023

Zuid-Limburgse scholieren zetten zich in voor innovatieve ideeën voor een betere toekomst. Vrijeschool Parkstad, Grotiuscollege en Broekland namen deel aan de Brightlands Kids Hackathon.

Na eerdere succesvolle edities overtrof de Brightlands Kids Hackathon van dit jaar alle verwachtingen. Met meer dan 150 enthousiaste deelnemende scholieren uit Zuid-Limburg van groep 7 en 8 (primair onderwijs) en klas 1 en 2 (voortgezet onderwijs) bruiste de campus als nooit tevoren.

De Kids Hackathon, een initiatief van de Brightlands Smart Services Campus in samenwerking met de Gemeente Heerlen en STEAM Limburg, heeft als doel om jongeren op jonge leeftijd op een toegankelijke manier kennis te laten maken met digitalisering, kunstmatige intelligentie en de mogelijkheden ervan om maatschappelijke uitdagingen op te lossen.

De uitdaging

Hoe maken we van Heerlen een slimme, duurzame stad die toekomstbestendig is?

Om de impact van klimaatverandering te verminderen, moeten we nadenken over concrete en toepasbare acties. De Gemeente Heerlen werkt aan een klimaatakkoord om de stad duurzamer te maken, maar ze kunnen dit niet alleen. Daarom werden de deelnemende scholieren uitgedaagd om na te denken over hun bijdrage aan het creëren van een slimme en duurzame stad. Ze gingen aan de slag met thema's zoals constructie/wonen, transport/mobiliteit, energie, klimaat en ict. Dankzij de voorbereiding in de lessen konden de leerlingen direct aan de slag met deze uitdaging. Ondersteund door boeiende en educatieve workshops en activiteiten presenteerden ze de meest slimme oplossingen. Professionals van diverse bedrijven en studenten van het voortgezet onderwijs stonden klaar om de leerlingen te begeleiden bij het ontwerpproces en om tips te geven als ze vastliepen met hun oplossingen.

Creatieve Ideeën

Het hoogtepunt van het evenement was de presentatie van de ideeën aan een jury, onder de deskundige leiding van Klaas van Kruistum. Hij zorgde voor een spannende bijeenkomst. De oplossingen waren zeer divers en creatief, variërend van gebouwen met groene gevels, zonnepaneelramen en regenwaterrecycling tot slimme prullenbakken in de stad en een speeltuin waar kinderen met de speeltoestellen energie opwekken. Sommige van deze ideeën werden zelfs zo waardevol bevonden door de Gemeente Heerlen dat ze overwegen om ze in de toekomst verder uit te werken.

92E3e4928aea88f379d3863d7bf0f3d21f5558aa