6-2-2023 maandag 6 februari 2023

Opening bibliotheek van het Novo-College Maastricht

maandag 6 februari 2023

Op 17 januari 2023 vond, op feestelijke wijze, de opening plaats van de bibliotheek van het Novo-College te Maastricht. Het Novo-College is een school waar aan nieuwkomers van 12 t/m 18 jaar eerste onderwijs wordt gegeven, Eerste Onderwijs aan Anderstaligen (EOA). Na maximaal twee jaar stromen de leerlingen uit naar het reguliere onderwijs.

Omdat de bibliotheek tot stand gekomen is met steun van de Orde van den Prince, afdelingen Maastricht en Heerlen, waren delegaties van beide afdelingen bij de opening aanwezig. Bij de overhandiging van de oorkonde die deze steun verwoordt, werd gewezen op het belang van leesonderwijs:

“Je veilig voelen betekent begrepen worden. Maar om elkaar te kunnen begrijpen moet je elkaar verstaan. En daarvoor is het nodig dat je dezelfde taal spreekt.
Als je een nieuwe taal leert, horen daar heel veel nieuwe woorden bij. Door te lezen vergroot je je woordenschat, zodat je kunt meepraten, begrepen wordt, en je veilig voelt.”

De openingshandeling, het doorknippen van een lint, werd verricht door drie leerlingen van het Novo-College.

Hoe belangrijk de bibliotheek voor de leerlingen is, bleek uit het fotoboek dat de leerlingen de afdelingen aanboden. Een citaat: ”Omdat wij veel leren van lezen kunnen wij de taal leren, we kunnen de geschiedenis leren etc” schreef Abdul. En Mohammad noteerde: “Lezen maakt je tot een innovatief, creatief persoon die goed is in het omgaan met anderen.”

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs

uitstekend onderwijs