7-2-2023 dinsdag 7 februari 2023

Limburgs Jeugdparlement 2023

dinsdag 7 februari 2023

Afgelopen week vond de 18de editie van het Limburgs Jeugdparlement plaats. Een burgerschaps- en debatwedstrijd waarbij verschillende scholen het Europese Parlement nabootsen. Een aantal Limburgse scholen waaronder het Dendron College, Groenewald en het Stella Maris College namen deel aan de wedstrijd.

De delegatie vertrok naar Kasteel De Berckt in Baarlo om daar twee dagen te discussiëren over onderwerpen als de rol van de Europese Unie in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, de toekomst van AI in Europa en de Europese Green deal. Elke leerling nam deel aan één commissie en dacht in de rol van Frankrijk na over deze en andere vraagstukken. Er moesten resoluties worden opgesteld waarin de landen het (hopelijk) met elkaar eens waren. Die wetsvoorstellen werden vervolgens besproken én aangenomen of afgewezen in een plenair debat in de raadszaal van het stadshuis in Venlo.

Voor leerlingen een ontzettend leerzaam proces waarbij ze hebben gediscussieerd, gedebatteerd en speeches hebben geschreven. Het waren drie ontzettend intensieve dagen waarin bondjes zijn gesmeed en weinig slaapuren zijn gehaald, maar het waren bovenal drie dagen vol plezier, gezelligheid en nieuwe vriendschappen. De leerlingen van de LVO-scholen hebben het ontzettend goed gedaan, maar het team van het Blariacumcollege uit Venlo ging ervandoor met de winst. Volgend jaar strijden ze opnieuw om de beker!