5-7-2022 dinsdag 5 juli 2022

Kick-off Frisse scholen

dinsdag 5 juli 2022

Het Bouwens en het Dendron gaan verduurzamen en hiervoor is het project Frisse scholen opgestart. Er wordt fors geïnvesteerd in duurzame aanpassingen aan de gebouwen. De komende maanden zijn er diverse werkzaamheden, zodat leerlingen en medewerkers in 2023 kunnen werken en leren in een energetisch optimaal schoolgebouw.

Ventilatie praktijklokalen

In de praktijklokalen wordt een ventilatie-installatie aangebracht. Nieuwe luchtroosters worden aangesloten op een luchtkanalenstelsel. Deze kanalen worden aangesloten op een luchtbehandelingskast (LBK) met warmteterugwinning, die op het dak wordt geplaatst. De LBK zal de ruimten gaan voorzien van de benodigde ventilatie en gekoelde lucht.

Warmteterugwinning in het hoofdgebouw

In het hoofdgebouw wordt er een WTW-comfort unit geplaatst in de verlaagde plafonds van de eerste en tweede verdieping. Deze gaat de lucht inblazen en afzuigen.

Warmtepomp op het dak

Op het dak komt een warmtepomp, die het gekoelde- en verwarmingswater zal leveren voor de WTW-units. In elke ruimte die wordt voorzien van roosters of een WTW-unit wordt op basis van een CO2-regeling de temperatuur geregeld met behulp van een vraaggestuurde luchthoeveelheidsregeling.

Beter rendement en minder CO2 uitstoot

Per lokaal wordt er een energieregistratie- en bewakingssysteem toegepast met rapportagefunctie per dag, week en jaar. Ook gaan we het rendement verbeteren van de warmteopwekking-installatie en de CO2 uitstoot reduceren door het vervangen van huidige cv-ketels door energiezuinige HR107 ketels.

Overlast minimaliseren

We doen uiteraard ons best om de werkzaamheden die de meeste overlast geven te plannen op de momenten dat er weinig mensen op school zijn.