19-5-2022 donderdag 19 mei 2022

Schrijvers in gesprek met leerlingen van het Sint-Maartenscollege

donderdag 19 mei 2022

Op 21 april 2022 organiseerde het Sint-Maartenscollege een schrijverspanel voor alle leerlingen van vwo 4.

Het idee ontstond toen een docent en een medewerker van Boekhandel Dominicanen hun liefde voor literatuur met elkaar deelden. Een plan om dit uit dragen aan leerlingen was geboren. Stel dat ze vier schrijvers uitnodigen die in hun werk ‘het jong zijn’ met alle ongemakken van dien benaderen…

Uiteindelijk hebben een docent LEF (Levensbeschouwing, Ethiek en Filosofie) en docent Nederlands het project op poten gezet.

Voorbereiding schrijverspanel

De medewerker van Dominicanen Boekhandel maakte een keuze voor de doelgroep en nodigde de schrijvers uit. De docenten van het Sint-Maartenscollege werden uitgenodigd de boeken te lezen, zodat leerlingen inzagen dat lezen echt niet alleen bij een vak als Nederlands past. Na het lezen van de boeken hebben leerlingen in groepen een powerpoint gemaakt en opdrachten uitgevoerd zoals een alternatieve titel bedenken en vragen voor de schrijvers bedenken. Tijdens de middag van het schrijverspanel waren deze opdrachten leidend.

Schrijvers

De schrijvers Joost Oomen, Dieuwertje Heuvelings, Jente Posthuma en Racheda Kooijman kwamen op bezoek. Racheda Kooijman is ook columnschrijver voor een tijdschrift en heeft haar laatste column geweid aan het bezoek aan de school.