24-5-2022 dinsdag 24 mei 2022

Broeklandcollege en Grotiuscollege presenteren documentaire: Euregio Postkolonia(a)l en feestelijke uitgave MCP

dinsdag 24 mei 2022

Op 9 mei 2022 heeft de feestelijke uitgave plaatsgevonden van het 14e MCP-magazine (Multicultureel Project). Een jaarlijkse uitgave van het Broekland College te Hoensbroek. Het was extra feestelijk omdat het MCP-magazine inmiddels 15 jaar bestaat.

De presentatie vond plaats in de Royal bioscoop te Heerlen. De burgemeester van Heerlen verrichtte het openingswoord. Gelijktijdig vond ook de première plaats van de documentaire "Euregio Postkoloniaal" die leerlingen van het Broeklandcollege samen hebben gemaakt met onze partner school uit Aken (Paul Julius Reuter Berufskolleg) Ook een school uit Hasselt  (Go Next Level!) en het Grotius college uit Heerlen hebben meegewerkt aan deze productie. Met de documentaire willen de makers het bewustzijn vergroten over de gebeurtenissen in de voormalige koloniën van Nederland (Indonesië), België (Belgisch-Kongo) en Duitsland (onder andere het huidige Kenia, Tanzania en Namibië). Daarnaast werd stilgestaan bij het koloniale verleden op de huidige maatschappij. Bekijk de documentaire

De presentatie was druk bezocht met zo'n 220 genodigden. Jörgen Raymann en Esger van Baest, rector Broeklandcollege, kregen uit handen van Roosje Hermans de eerste MCP-magazines uitgereikt!

Bekijk de interviews van de première