16-11-2022 woensdag 16 november 2022

Eerstejaars VMBO Maastricht bij de aftrap van “De Weddenschap”

woensdag 16 november 2022

Op dinsdag 8 november was het zover. Twee klassen eerstejaars van VMBO Maastricht stonden aan de aftrap van een project van Stichting Lezen genaamd 'De Weddenschap'.

Waarom De Weddenschap?

Wie meer leest wordt beter in taal. Dit klinkt niet alleen logisch, het is ook echt zo. Meer lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, grammatica, begrijpend lezen en schrijven. Het fundament van De Weddenschap gaat terug op reader development, een leesbevorderingsmethode die de lezer en zijn belevingswereld - en niet het boek of de auteur - centraal stelt. Het is niet van belang welk boek iemand leest, want binnen het kader van reader development is geen enkel boek goed of slecht. Enkel de leeservaring telt: die kan tegenvallen of meezitten.

Hoe werkt De Weddenschap?

Op basis van een filmpje kiezen de leerlingen een leescoach. De leerlingen van het VMBO Maastricht kozen Dorentina, die ze kennen van YouTube. Gedurende de zes maanden die De Weddenschap duurt stuurt de leescoach tips in de vorm van filmpjes en nieuwsupdates om het lezen te stimuleren. De docent blijft natuurlijk de belangrijkste leescoach. De Weddenschap biedt een stappenplan en tijdspad voor de docent. Lessuggesties en opdrachten worden aangeboden zodat elke docent naar eigen voorkeur het project kan invullen. Lezen in het vmbo is een kwestie van maatwerk blijkt uit onderzoek.

De aftrap

De leerlingen gaan de komende zes maanden de weddenschap aan om minimaal drie boeken te gaan lezen. Dorentina was samen met haar partner en rapper Kosso  aanwezig tijdens de aftrap. Van tevoren hadden de eerstejaars van VMBO Maastricht vragen voorbereid om tijdens de aftrap af te vuren op Dorentina en ook Kosso. Na het vragenvuur las Dorentina voor uit de boeken die zij gaat lezen voor dit project. Tot slot werd er een contract getekend waarmee de leerlingen en docenten aangaven dat ze de weddenschap aangaan.

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs

uitstekend onderwijs