Interview Mano Pallandt, teamleider op het Dendron College in Horst

29 maart 2022

De leidinggevende kwaliteiten van Mano Pallandt werden al vroeg verzilverd. “Als net afgestudeerd docent LO had ik nog geen zin in onderwijs. Ik had veel ervaring in de horeca en kwam als vertegenwoordiger op een VO-school waar plotseling de docent LO uitviel. Je mag me best bellen als jullie wat uren hebben, zei ik.” Diezelfde avond kreeg hij voor de rest van het jaar een fulltime aanbod. Het jaar erop gaf Mano weer les en volgde een eerste cursus leidinggeven.

Lesgeven: kinderen in beweging brengen en stilstaan bij je acties

Even voelen hoe de energie is
Inmiddels is hij al negentien jaar teamleider, waarvan de laatste zes op het Dendron College in Horst. Mano heeft de beroepsgerichte afdelingen onder zijn hoede en het bevalt hem prima. “Ja, ik geniet van de vrijheid die ik heb. Mijn agenda is bomvol en ik heb diverse portefeuilles in beheer, ook buiten school. Je zult mij nooit een hele dag achter de computer vinden. Ik houd van beweging en veelzijdigheid en buig me echt over van alles. De traditionele teamspeler, zowel binnen ons directieteam als in de lokalen. Leerlingen en docenten zien mij iedere dag. Dan loop ik even binnen om te voelen hoe de energie is. Het menselijke contact … daar gaat het mij om. Werken binnen het vmbo is dan een zegen. Deze leerlingen hebben het hart op de tong en weten wat ze willen. Stel ze een goede vraag en je hebt een goudeerlijk contactmoment – geweldig!”

Eigenaarschap hoog in het vaandel
Het schoolmotto ‘Samen het beste uit jezelf halen!’ is voor Mano snel uitgelegd. Sowieso horen samen en onderwijs bij elkaar. De rest krijgt meer toelichting. “Kijk, niet iedereen gaat voor het beste. Zelf vind ik dat je jezelf tekortdoet als je niet alles uit het leven haalt, dus laten we elkaar scherp houden, prikkelen en kritische vragen stellen. Een van de mooie dingen op het vmbo is dat je al jong een richting kiest. Zou ik nu dertien zijn, dan werd het denk ik zorg & welzijn of BWI, bouwen-wonen-interieur. Naast die vakrichting is er veel aandacht voor LOB - loopbaanoriëntatie en studiebegeleiding, waardoor een leerling bewuster een passende vervolgopleiding kiest. Zo kan het voorkomen dat een BWI-leerling toch een journalistieke vooropleiding gaat doen. Wij willen graag het beste eruit halen. Daarom staat eigenaarschap hoog in ons vaandel; voor onszelf en voor de leerlingen. Wij werken eraan dat zij zelf hun planning en keuzes maken en zo een eigen leerproces creëren. Ons streven is steeds meer om een actieve coachende rol in te nemen, waarbij we ook ouders bij dit proces betrekken.”

Over gretigheid en enthousiasme
Wil je als docent goed uit de verf komen, dan stopt het leerproces nooit na het behalen van een diploma. Mano beschrijft leren en doceren als iets dat breder is dan cursussen volgen en uren draaien. “Ik noem het graag zo: sponsachtig reageren op wat er om je heen gebeurt. Je luistert naar leerlingen, houdt je vakkennis actueel en past continu toe wat je meemaakt. De huidige markt is alleen zo krap, dat er soms weinig selectie mogelijk is. Dan kijk ik ook naar mensen die leerlingen graag iets bijbrengen. Zo heb ik vorig jaar een architect aangenomen zonder onderwijservaring. Zij vond het zo gaaf wat wij hier deden, dat ik haar zo gepositioneerd heb dat zij toch een rol heeft binnen BWI. Dit was mede mogelijk door de open, flexibele opstelling van de sectie. Gretigheid en enthousiasme hebben zich vertaald in nog een tijdelijk contract. Dus ja, dit soort mensen zoek ik ook. Lesgeven - zeker in het vmbo - gaat misschien veel meer over hoe je pedagogisch omgaat met kinderen en ze in beweging brengt.”

Altijd zelf blijven nadenken
Het is weer een mooi voorbeeld van creatief omgaan met de realiteit. Werving en selectie is voor Mano ook ruimte bieden aan mensen om te ervaren of het onderwijs iets is. Een echt kijkje in de keuken bieden. “Kijk, ik weet dat het een fantastisch vak is. En als ik iets wil meegeven aan nieuwe mensen is het om goed zelf te blijven nadenken bij wat je doet. Lesgeven is stil staan bij je acties, op welk niveau dan ook. Denk je zelf na, dan heb je vat op het geheel. Je zult zien dat er altijd oplossingen zijn en vaak kun je veel meer dan je denkt. Tot slot een mooie anekdote over ons directieteam dat recent begonnen is met het eigen maken van deep democracy. Niemand kende het nog, maar wij zijn meestal wel van het durven en doen. Kort gezegd: de wijsheid van de minderheid bovenkrijgen en samenvoegen met die van de meerderheid. We zijn er net mee begonnen en onze overleggen hebben nog nooit zoveel opbrengst gehad. Er is nu al meer effect dan ooit tevoren.”

 

Lees ook:

Interview Sharon van Dael, docent muziek op scholengemeenschap Philips van Horne in Weert

Interview Mitch Geenen, docent aardrijkskunde op Groenewald in Stein

Interview Eva Brauers, ondersteuningscoördinator op het Stella Maris College in Meerssen

Visie Horizon 2025

 

Nieuwsgierig geworden naar een baan in het onderwijs? Ga naar onze vacaturesite

< Terug naar nieuwsoverzicht