17-4-2024 woensdag 17 april 2024

Sophianum wint innovatiewedstrijd

woensdag 17 april 2024

Drie leerlingen van het derde leerjaar mavo hebben met hun T&T prototype de eerste prijs behaald in de landelijke innovatiewedstrijd van Bouwend Nederland. Daphne, Feven en Febe hadden aan het prototype gewerkt tijdens de lessen Technologie & Toepassing (T&T), waarin 'prefab bouwen' centraal stond.

De leerlingen reisden met hun docenten naar Woerden. De finale vond daar plaats in de "Techno Hub", een grote hal waar diverse bedrijven samen een opleidingscentrum hebben ingericht, om leerlingen kennis te laten maken én te laten werken met techniek.

De dames hadden een plan bedacht, waarbij ze met flexibele blokken, woningen konden aanpassen. Met deze 'modules', vooraf geproduceerde bouwelementen, konden ze woningen uitbreiden van starterswoningen naar gezinswoningen, maar ook aanpassen naar seniorenwoningen. Door extra 'modules' op het dak te plaatsen, werd extra ruimte gecreëerd. Daphne en Feven presenteerden hun prototype. Spannend vonden ze het wel, want er waren diverse scholen uit het hele land aanwezig. De jury was onder de indruk, zeker ook omdat de leerlingen op alle vragen een goed antwoord konden geven en aan alle details hadden gedacht.