8-4-2024 maandag 8 april 2024

Sophianum bezoekt Cambridge

maandag 8 april 2024

Op dinsdag 2 april jl. reisden een aantal leerlingen van het Sophianum naar Engeland. Ze hadden deelgenomen aan een UK Challenge in het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O). De winnende groepjes kregen de kans om naar Cambridge te gaan.

Tijdens de heenreis maakte de groep een tussenstop in de stad Canterbury. Naast de beroemde kathedraal, waar in 1170 Thomas Becket (de aartsbisschop) werd vermoord, staat deze stad natuurlijk ook bekend om het boek "The Canterbury Tales". In Cambridge werden de leerlingen ontvangen op de universiteit aldaar. Tijdens de rondleiding op het 'engineering department' zagen de leerlingen eigenlijk "O&O in het groot". Er waren CAD-programma’s, raceauto’s, verschillende soorten prototypes, robotica en windtunnels te zien. Na deze rondleiding presenteerden de leerlingen hun eindproducten in het Engels aan een docent van deze faculteit.

De leerlingen werden geprezen om hun Engels en de gestructureerde opbouw van hun presentaties. Na een enerverende ochtend op de universiteit hadden de leerlingen vrije tijd in de stad. 's Middags was er een "punting tour", waarbij studenten informatie gaven over de opbouw van het universitair systeem en de geschiedenis van zowel de universiteit en Cambridge zelf. Donderdag keerde de groep terug in Gulpen.

Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs

uitstekend onderwijs