3-4-2024 woensdag 3 april 2024

Internationale filmpremièreviering: 17e euregionale documentairefilm “EMR: Fortress or Future?” - 25 april 2024

woensdag 3 april 2024

Op 25 april 2024 vindt de internationale première plaats van de 17e euregionale documentairefilm "EMR: Fortress or Future?" in de Capitol Lounge Kino in Aken.

Leerlingen van Grotiuscollege, Broeklandcollege, de beroepsopleiding Paul-Julius-Reuter uit Aken en de GO! school hebben opnieuw deelgenomen aan het 17e euregionale filmproject. De opnames vonden plaats in november 2023, waarbij ontmoetingen met mensen die de gevolgen van vlucht en migratie hebben ervaren, integratiehelpers en migratiewetenschappers visueel werden vastgelegd. Met deze film willen de leerlingen een stem geven aan mensen met een migratieachtergrond, wiens stem vaak ontbreekt in de algemene politieke en maatschappelijke discussies over migratie. Voor de jonge deelnemers was het essentieel om niet over, maar met migranten te praten. Wat drijft hen om te migreren? Wat zijn hun hoop, zorgen en verwachtingen voor het leven in de Euregio Maas-Rijn? De documentaire heeft de tweede plaats behaald in de Karlspreis jeugdwedstrijd.

Als onderdeel van dit euregionale filmproject hebben ongeveer dertig deelnemers de diversiteit aan redenen voor migratie- en integratie-ervaringen over de grenzen heen en vanuit verschillende perspectieven onderzocht. Ze hebben niet alleen technische kennis opgedaan, maar ook geoefend met camera en microfoon. Het duurde niet lang voordat de jongeren met vaardige handen en een geconcentreerde blik de kneepjes van het vak onder de knie hadden. Bekijk gerust zelf de resultaten van dit filmproject van het afgelopen jaar. Meld je aan voor de internationale premièreviering!

Meer informatie en aanmelden

Relevant artikel