17-1-2024 woensdag 17 januari 2024

Straatvoetballer Touzani bij praktijkonderwijs op Het Kwadrant

woensdag 17 januari 2024

Op 17 januari 2024 werden de leerlingen van het Praktijkonderwijs op Het Kwadrant verblijd met een bezoekje van straatvoetballer Soufiane Touzani. Hij heeft de leerlingen meegenomen in zijn levensverhaal, waarin een blessure zijn leven heeft veranderd.

Soufiane voetbalde vanaf jonge leeftijd op straat en werd ooit gescout door Feyenoord. Hij leek op weg naar een bestaan als profvoetballer tot bij hem in 2002 scoliose werd geconstateerd, een ernstige vergroeiing van de wervelkolom. Na de operatie, waarin de rug met een stalen pin recht werd gezet, kreeg hij het doktersadvies te stoppen met voetbal. Hij mocht van zijn artsen echter wel ballen hooghouden. Hij revalideerde en bekwaamde zich in diverse hooghoudtrucs.

In 2002 nam een vriend een filmpje op van Soufiane Touzani’s voetbalkunsten, dat een hit werd op YouTube. Het filmpje werd meer dan 100 miljoen keer bekeken. Op zijn 18e besloot hij zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, als professioneel straatvoetballer. In 2005 werd hij benaderd door EA Sports en kreeg hij een rol in het computerspel FIFA Street. Daarnaast treedt hij met zijn kunsten op bij voetbalclubs en bedrijven. De filmpjes die hij post op social media krijgen steeds meer aandacht. Op YouTube heeft hij 600 duizend abonnees, terwijl een miljoen mensen hem volgen op Instagram. Zijn trucs werden onder andere toegepast door Marcelo en Neymar.

De leerlingen waren erg onder de indruk van zijn verhaal en zijn achterliggende boodschap: bepaal je eigen doelen en streef deze na!