Quest
Vraag een leerling van SOOOOL wat een Quest is en je krijgt het haarfijn uitgelegd. Quest is de opdrachtvorm die ze gebruiken bij hun thematisch onderwijs. Een Quest stimuleert samenwerken en ontdekkend, onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren. Helemaal SOOOOL10-14, dus. Met het aanbod prikkelen ze leerlingen door
excursies, stages en andere activiteiten aan te bieden. In september zijn ze gestart met het Doeboek Limburgerschap. Ze stonden stil bij de geschiedenis van hun omgeving in Noord-Limburg en gingen op excursie naar Kasteel Huys ter Horst. Frans van de Pas van Passie voor verhalen maakte in opdracht een prachtige
vertelvoorstelling op maat bij het boek Limburgerschap. De kern van Limburgerschap is hoe identiteit en omgeving samenhangen.
De leerlingen leren:
- werken met de Questkaarten
- opdrachten goed lezen en uitvoeren
- letten op lay-out
- nieuwe ict-programma’s gebruiken
- informatie verwerken in een postervorm, filmpje of PowerPoint
- zichzelf presenteren voor een groep
- informatie omzetten in geschreven teksten.
Ik en mijn omgeving
Identiteit. Wat maakt jou tot wie je bent? Dat was de centrale vraag in de voorstelling van Frans van de Pas, die hij op ons verzoek baseerde op het Doeboek Limburgerschap. Aan het begin vertelde Frans over een oude man die hij ooit had ontmoet en die was weggegaan uit zijn geboortedorp. “Ik ben weggegaan uit mijn dorp, maar mijn dorp is nooit weggegaan uit mij.“ Samen met de leerlingen ging Frans op zoek naar de wezenlijke zaken die bijdragen aan je identiteit. Waar je wieg staat, bepaalt immers grotendeels wie je bent. De leerlingen speelden met verve mee bij deze levendige geschiedenisles over hard werken in de peel, spelen en leren, maar zeker ook feesten in onze omgeving. Dus ook “De piel in brand” van Rowwen Hèze en Lex Uitings “Noa ut Zuuje” kwamen voorbij.