Masterclass creatief schrijven op Stella Maris College

27 november 2023

Een groep van 21 enthousiaste creatievelingen op Stella Maris College heeft deelgenomen aan de masterclass creatief schrijven. Gedurende drie uur hebben zij zich verdiept in de theoretische aspecten van verhalen schrijven. Om hun creatieve denkvermogen te stimuleren, zijn ze gestart met een sessie van 'freewriting', waarbij ze gedurende vijf minuten onafgebroken hun pen over het papier lieten bewegen. Deze oefening diende om hun creatieve brein te activeren.

Vervolgens zijn de deelnemers ingewijd in de essentiële ingrediënten voor het schrijven van een goed verhaal. Ze hebben kennis opgedaan over de twaalf oerkarakters en hebben op poëtische wijze geschreven over een herkenbare geur uit hun jeugd. Ten slotte hebben ze zich gewijd aan het schrijven van een daadwerkelijk verhaal, waarbij elk van hen een sprookje heeft herschreven. Of het nu ging om een hedendaagse herinterpretatie, een omgekeerde versie, of een verhaal met een ander moreel perspectief, de deelnemers hebben indrukwekkende stukken geschreven die kunnen worden beschouwd als ware meesterwerken, vergelijkbaar met "De ontdekking van de hemel."

Twee deelnemers, Olivia Wormer en Noëmi Petit aan het woord:

“Vandaag was de workshop creatief schrijven, gegeven door mevrouw Dols. We hebben veel dingen gedaan, zoals een verhaal schrijven, en freewriting. Wij vonden het heel erg leuk, en we houden ook zelf van schrijven. Ik vond het ook een leerzame les, omdat ze ons op een leuke manier dingen heeft uitgelegd en geleerd zoals de 12 hoofdkarakters. Naast schrijven, hebben we zelf ook een stuk uit het boek Escape Room gelezen. We hopen dat dit soort workshops vaker worden gegeven!”