10-10-2022 maandag 10 oktober 2022

Jongerenproject Zinnige Zaken bij gemeente Horst aan de Maas

maandag 10 oktober 2022

Begin oktober waren ruim 50 leerlingen van het Dendron College te gast op het gemeentehuis in het kader van het project Zinnige Zaken.

Zinnige zaken

Zinnige Zaken laat jongeren op laagdrempelige wijze kennis maken met een (lokaal) politiek systeem. Dit doen ze door jongeren voor één dag politiek te laten bedrijven waarbij ze zinnige zaken tastbaar kunnen maken en op de ‘echte’ politieke agenda kunnen zetten. Zinnige Zaken gaat samen met jongeren op zoek naar belangrijke thema`s, concrete voorbeelden en mogelijke oplossingen. Welke jongeren lukt het uiteindelijk om daadwerkelijk door te dringen tot de gemeenteraad?

Thema's belangrijk voor jongeren

In het kader van het project Zinnige Zaken gingen leerlingen van het VMBO samen met raadsleden en oud-raadsleden op zoek naar gemeentelijke kwesties die jongeren belangrijk vinden. Het ging over projecten rond winkelleegstand, jongerenactiviteiten, uitgaan, eenzaamheid en verkeer.

Uitgaansgelegenheid krijgt meeste stemmen

Uiteindelijk kreeg het project Uitgaansgelegenheid voor jongeren 16+ de meeste stemmen in de jongerenraadsvergadering. De winnende groep gaat aan de slag met een uitwerking om dit onderwerp op de politieke agenda te krijgen. Bekijk de afsluitende jongerenraadsvergadering