Leerling Het Kwadrant maakt gedenkboom

29 september 2021

Eindelijk was het dan zover. Op de algemene begraafplaats in Budel werd bij de kindergraven de gedenkboom officieel in gebruik genomen.

Twee jaar geleden begon het verhaal van de gedenkboom. Jori Horst, toen nog leerling van Het Kwadrant uit Weert, volgde de techniekopleiding PIE (Produceren, Installeren en Energie). In klas 3 moest hij voor een keuzevak van deze opleiding een product bedenken en maken.

Hij vond het best moeilijk om een mooi project te bedenken, want het was de bedoeling om het product van het keuzevak te combineren met een maatschappelijk doel. Samen met de techniekdocent kwam hij op het fantastische idee om een gedenkboom te maken die tevens als verstopplaats zou dienen voor een geocache.

De boom, gemaakt uit cortenstaal, heeft hij samen ontworpen met klasgenoot Sidney Steuten.

Nadat het ontwerp klaar was en hij de vorm klaar had, kon hij beginnen met het lassen van de karakteristieke schors van de boom.

Hij ging dan ook vol enthousiasme aan de slag met zagen, knippen, lassen en slijpen.

Maar zoals we allemaal weten, moesten de scholen dicht vanwege corona en Jori mocht niet verder werken. Hij zat in zijn examenjaar en de minister had al besloten dat hij geen examen hoefde te doen. Voor Jori dus een signaal dat hij al geslaagd was. Hij is zelfs cum laude geslaagd. Hij wilde echter dolgraag de boom afmaken.

Vanaf het moment dat Het Kwadrant weer gedeeltelijk open mocht voor haar leerlingen kwam Jori weer naar school om de boom af te maken, ook al had hij zijn diploma al op zak. Elke morgen was hij op school te vinden om ervoor te zorgen dat de boom klaar was voor de zomervakantie. Toen de boom klaar was, werd deze met medewerking van de gemeente vervoerd naar de buitenwerf van de gemeente waar hij al vast kon roesten.

Er werd een fundering gemaakt en in oktober 2020 ging een langgekoesterde wens in vervulling. Op de kinderbegraafplaats van Budel werd de gedenkboom geplaatst.

Omdat de boom, maar vooral de overleden kinderen van Cranendonck, de nodige aandacht verdienen en dit door Corona niet mogelijk was, werd dit uitgesteld.

Zondag 12 september 2021 was het dan eindelijk zover. Burgemeester Roland van Kessel van de gemeente Cranendonck mocht samen met de maker, Jori Horst, het eerste herdenkingsblad in de boom hangen. De burgemeester stond stil bij het feit dat Cranendonck hard geraakt is tijdens de coronatijd en plaatste samen met Jori een glazen blad met daarop de tekst 'In ons hart gesloten'. Ook mochten enkele ouders, zus en familie van overleden kinderen een glazen blad in de boom hangen.

Relevant artikel

Nederweert24 - Herinneringsboom Budel, 12 september 2021