Muziek door jongeren voor nabestaanden gesneuvelde soldaten

3 juni 2021

Middelbare scholen sturen een muzikale videoboodschap naar familieleden van gesneuvelde soldaten die begraven liggen op de Amerikaanse Begraafplaats Margraten. Dat is Sounds of Freedom, een samenwerking tussen philharmonie zuidnederland en de organisatie van het Liberation Concert. Jongeren van het United Wold College en het Bonnefantencollege Maastricht staan zo stil bij het thema vrijheid.

Sounds of Freedom
In Sounds of Freedom maken middelbare scholieren een muzikale boodschap voor nabestaanden van Amerikaanse soldaten die in Margraten begraven liggen. Leerlingen van het United World College en het Bonnefantencollege, hebben samen met compositiestudenten van de conservatoria Tilburg en Maastricht online gecomponeerd, waarna ze op 17 mei voor het eerst in het echt samen kwamen in het AINSI-theater in Maastricht. Hier werden alle composities gerepeteerd en uitgevoerd door een ensemble van philharmonie zuidnederland, onder leiding van dirigent Lucas Vis. Leerlingen hadden tijdens de repetitie de mogelijkheid om de laatste accenten aan te brengen in hun muziek, voordat alle Sounds of Freedom-composities werden uitgevoerd en opgenomen. Op 31 mei, Memorial Day worden de persoonlijke videoboodschappen naar de familieleden van de soldaten die in Margraten begraven liggen gestuurd.

Samenwerking philharmonie zuidnederland en Liberation Concert
Sinds 2006 organiseert de Stichting Liberation Concert het jaarlijkse herdenkingsconcert op de Amerikaanse Begraafplaats in Margraten, uitgevoerd door philharmonie zuidnederland. Op het gebied van muziekeducatie zijn beide organisaties een meerjarige samenwerking aangegaan om zo de jeugd op een zinvolle manier te betrekken bij de dodenherdenking en het thema vrijheid.

Bekijk het filmpje: