Leerlingen Technasium denken mee over maaltijden EMB cliënten

17 december 2020

Hoe kunnen we voor ernstig meervoudige beperking (EMB) cliënten een aantrekkelijk en smakelijk driegangendiner vormgeven dat voldoet aan belangrijke richtlijnen en waarbij verschillende kooktechnieken gebruikt worden? Voor leerlingen van klas 2 havo/vwo van het Graaf Huyn College in Geleen een uitdagende opdracht.

Het Graaf Huyn College is een Technasium: een middelbare school waar extra aandacht is voor bètavakken en techniek, en waar leerlingen al vanaf de brugklas voor het vak Onderzoeken & Ontwerpen opdrachten uitvoeren voor echte bedrijven en organisaties, zoals Dichterbij.

Onlangs gaven Marcia Adams (directeur regio Zuid), Riet Duijghuisen (diëtiste regio Zuid) en Leike Peeters (manager gastvrijheid) een presentatie over eten voor cliënten met een ernstige meervoudige beperking. De leerlingen kregen uitleg over wat een ernstig meervoudige beperking inhoudt en waarom deze cliënten vaak alleen gemalen voedsel kunnen verdragen. Ook werd verteld hoe Dichterbij in Horst werkt aan het nieuwe woon-leefconcept en hiervoor op zoek is naar ideeën om eten gezonder, lekkerder en leuker te maken.

 

Proef op de som

Leerlingen mochten zelf een 2-gangen ‘diner’ voor EMB-cliënten proeven, wat veel indruk maakte. Er werd geroken, er werden gezichten getrokken en voorzichtig een hapje genomen. ‘Wat proef je?’, ‘Hoe is de structuur?’, ‘Wat denk je dat er in het eten zit?’, ‘Hoe is de smaak?’. Waar de hoofdgerechten nog spannend waren (‘Iets met pompoen?’ ‘Wat een vieze kleur!’), vielen de nagerechten unaniem in de smaak (mango, appelmoes, banaan).

 

De opdracht

De komende maanden gaan de leerlingen aan de slag met de opdracht: ontwerp een maaltijd voor EMB cliënten rekening houdend met vormgeving én beleving. Naast een moodboard dat gemaakt moet worden, gaan de leerlingen ook aan de slag met verschillende kooktechnieken (waaronder moleculair koken) om tot een 3-gangen maaltijd te komen. De resultaten worden tijdens een kookworkshop gepresenteerd.

 

Innovatie

De samenwerking met een Technasium is voor Dichterbij waardevol, omdat leerlingen kunnen helpen om te komen tot vernieuwende, out-of-the box ideeën voor uitdagingen en wensen van cliënten en medewerkers. Dit sluit aan bij de strategische koers van Dichterbij: uitvoering  geven aan de wensen, behoeften en talenten van haar cliënten. Daarnaast kunnen leerlingen kennismaken met verschillende beroepen, de (gehandicapten)zorg en nieuwe vaardigheden ontwikkelen.

 

< Terug naar nieuwsoverzicht