Docent Sophianum zet zich met de gemeente in voor gezondheid jeugd

30 januari 2020

Joelende stemmen in de verte. Fluitjes. Gelach. Zo klinkt het wanneer je het grote sportveld in Gulpen-Wittem nadert tijdens de jaarlijkse sportdag. De sportdag wordt georganiseerd door de school Sophianum Gulpen en de gemeente Gulpen-Wittem. “Vorig jaar stonden er 800 leerlingen op het veld,” zegt Frans Lipsch (51), leraar Lichamelijke Opvoeding van het Sophianum Gulpen. Deze school, met 1417 leerlingen, ligt in het Heuvelland, tussen Valkenburg aan de Geul en Maastricht in. Je kunt er terecht voor vmbo, mavo, havo, vwo en gymnasium.

“Dat de sportdag zo’n succes is, komt door de prettige samenwerking met de gemeente Gulpen-Wittem,” stelt Frans. De school heeft de ideeën en weet de leerlingen te bereiken. De gemeente biedt facilitaire en financiële steun. Zij betalen de materialen en zorgen ervoor dat een terrein beschikbaar wordt gesteld. Frans: “Je versterkt elkaar zo.” Frans is lid van de medezeggenschapsraad en heeft veel contact met de omliggende gemeenten van zijn school. Hij werkt niet alleen samen met de gemeente Gulpen-Wittem, maar ook met Eijsden-Margraten, Valkenburg aan de Geul en incidenteel de gemeente Vaals.

Het gezamenlijke doel van de gemeenten en de school

De sportleraar en de gemeenten zetten zich in voor hetzelfde doel: een bijdrage leveren aan het welzijn en de gezondheid van bewoners. “We willen zo veel mogelijk mensen aan het bewegen krijgen!” zegt Frans. Jong, oud, iedereen. Bij het stukje ‘jong’ komt de school in beeld. "We bereiken niet alleen onze eigen leerlingen, maar ook de nog jongere. We hebben meerdere jaren achter elkaar een sportdag voor basisschoolleerlingen georganiseerd. Dat willen we dit jaar weer oppakken. We richten ons op leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 17/18 jaar."

Laatst was er een scholierenloop, in Gulpen, waar leerlingen vrijwillig aan mee konden doen. “Er stonden 300 tot 400 leerlingen bij de startlijn. Dat is toch mooi! Daarnaast hebben we, vanuit onze school, in Valkenburg aan de Geul een scholiereneditie van de Cavemanrun opgezet. Bijna 1000 leerlingen renden mee afgelopen jaar.”

Inspirator zijn

Hoe weet Frans, samen met de gemeente, de jeugd zo te motiveren? “Door een inspirator voor ze te zijn. Door je enthousiasme over te brengen. De leerlingen kunnen meer dan ze denken. 40 leerlingen waren spelleider tijdens de laatste sportdag. Ze behaalden daarmee tegelijkertijd een certificaat (LSR: Leider Sportieve Recreatie). Vele families en vrienden kwamen kijken. Nou, je had die trotse koppies eens moeten zien. Genieten! Voor ons, de leraren, maar ook voor de collega’s van de gemeente. Ja, ik noem ze bewust collega’s. Je doet het écht samen.”

Leraar Frans Lipsch in actie

De communicatie tussen ambtenaren en leraren

Hoe gaan ambtenaren en leraren eigenlijk met elkaar om? “Het contact is goed,” geeft Frans aan. “Ik weet wie ik moet hebben voor welke kwestie. Daarnaast heb ik goed contact met de buurtsportcoaches die bij de gemeenten werken. Van jargon heb ik geen last, we begrijpen elkaar.”

Een verschil? “Je merkt dat ze bij de gemeente aan wat striktere regels en procedures gebonden zijn. Je moet bijvoorbeeld wachten tot er officieel vergunningen verleend worden om op een terrein een toernooi te organiseren. En als je de wethouder zelf wil spreken, kun je hem enkel bereiken via een omweg. Dat is verder geen probleem, daar houd ik gewoon rekening mee. Wat ik vooral fijn vind om te zien, is wanneer er een omslagpunt komt bij een vergadering en alle neuzen dezelfde kant op gaan. Dan laat iedereen enthousiasme zien en dan gaat het snel.”

Leraren, ga samenwerken

Het is heel belangrijk dat je als leraar naar buiten treedt, volgens Frans. Welk vak je ook geeft. “Je kunt vanuit je vak in samenwerking met gemeente een groot netwerk bereiken en met de gezamenlijke financiële middelen meer voor elkaar krijgen. Je kunt iets betekenen voor de hele regio, voor alle plaatsjes en dorpjes in die omgeving. Je ziet willekeurige inwoners langs de zijlijn meeklappen en –lachen bij een sportief evenement. Dat zorgt voor saamhorigheid.”

Wensen voor de toekomst

Of Frans nog wensen heeft voor de toekomst? “Zeker. Altijd. Ik wil met de gemeenten waarmee we al samenwerken steeds grotere projecten oppakken. In Gulpen willen we beachvolleybalvelden neerzetten op de grond van de voetbalclub. Hoe vullen we dat financieel in? En maken we daar meteen een vereniging van? Kunnen leerlingen hier ook na schooltijd terecht? Dat laatste zou leuk zijn, dan kun je weer dat stukje eigen motivatie prikkelen. Ik hoop dat het gaat lukken!”

Stel je vraag

Nieuwsgierig geworden? Wil je ook met de gemeente in overleg? Wil je projecten organiseren? Heb je praktische vragen? Dan wil Frans je graag te woord staan. Zijn e-mailadres is F.lipsch@stichtinglvo.nl