Opening vo-school op azc Cranendonck

7 mei 2019

LVO Weert is gestart met een school voor voortgezet onderwijs op het asielzoekerscentrum in Budel. In februari werden jonge asielkinderen al ondergebracht in een dependance van Basisschool De Muzenberg in Maarheeze. De middelbare school bevindt zich op het azc zelf, in een van de gebouwen van de voormalige legerbasis. De school geeft onderwijs aan circa 75 kinderen.

De nieuwe middelbare school voor asielzoekerskinderen valt organisatorisch onder vo-school Het Kwadrant. Het Kwadrant verzorgde eerder ook al het voortgezet onderwijs aan asielzoekerskinderen in Cranendonck, maar dat werd opgeheven toen de instroom sterk daalde. Door de toename van het aantal asielzoekers in de afgelopen periode is ook het aantal jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar toegenomen in het azc in Cranendonck. Zij hebben recht op onderwijs.

Om dit te realiseren heeft de gemeente het initiatief genomen en het schoolbestuur LVO verzocht om het onderwijs te organiseren en uit te voeren. De gemeente Cranendonck is blij dat de school inmiddels is gestart en dat de jongeren niet langer van onderwijs verstoken blijven.