“WOLK”: een verhaal over vrijheid anno nu

5 december 2019

Met het project “Vrij Zijn” willen we het besef van de waarde van vrijheid en de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen vergroten. Het project is gestart in het kader van 75 jaar bevrijding van Limburg. Rebecca Schoolmeesters en Sebas van der Donk zijn gevraagd samen met middelbare scholieren uit Limburg en Duitsland een voorstelling te maken. Een voorstelling met als thema ‘vrijheid’ en een parallel tussen 75 jaar geleden en nu. Aan project "Vrij Zijn" hebben vanuit LVO reeds meegedaan het UWCM, Het Stella Maris College, Sophianum, Porta Mosana College, Grotiuscollege, Sint-Janscollege, Compass, Broeklandcollege, Sint-Maartenscollege, het Graaf Huyn College en de Bernard Lievegoedschool.

In een korte periode zijn Rebecca en Sebas op zoek gegaan naar waargebeurde verhalen. Het plaatsje Mesch, het eerste dorp in Nederland dat is bevrijd door de geallieerden, vonden zij een mooi uitgangspunt om het te hebben over vrijheid en bevrijd worden. Door oude verhalen te vertellen en te filmen wilden ze invoelbaar maken hoe het toen was, zeker met het oog op het belang van de vrijheid van nu.

Van en voor jongeren

We leven in een tijd waarin we dingen echt willen erváren. Een tijd waarin we met VR brillen Call of Duty spelen en ons met vrienden in de Anne Frank escape room laten opsluiten. De voorstelling moest dan ook worden als een serie op Netflix. De hoofdrolspeelsters zijn dan ook echte leerlingen, met echte verhalen: Maaike, Vanja, Merjem en Mare van het Bernardinuscollege in Heerlen en Anna-Lena, Nathalie en Thelma van die Europaschule in Herzogenrath.

In één week voor de zomervakantie en een week na de vakantie moest de voorstelling staan. Een voorstelling met een persoonlijk verhaal. Lastig omdat de leerlingen elkaar niet kenden en in een korte periode een hechte band moesten krijgen om zich veilig te voelen. Daarnaast moest er ook ruimte zijn om basistechnieken van acteren te ontwikkelen.

Verhalen van nu

Een week lang improviseerden de leerlingen samen met Rebecca en Sebas met scènes rond het thema ‘vrijheid’ en ‘de Tweede Wereldoorlog’. Aan de hand van vragen als ‘Wanneer voel jij je vrij?’, ‘Wat betekent de bevrijding van toen nu nog voor ons?’ en ‘Voel je je als Duitser nog schuldig over de oorlog?’, vertelden de leerlingen over hun ervaringen en ‘struggles’.

Rebecca en Sebas verweefden oude verhalen met hedendaagse verhalen. Verhalen uit Mesch werden verbonden met verhalen van de leerlingen zelf, verhalen over het gevecht van vrijheid voor een puber in een wereld vol polarisatie en onrust. Het werd een voorstelling over vrijheid. Vrijheid in geaardheid, geloof en in je hoofd.

    

< Terug naar nieuwsoverzicht