Sint-Maartenscollege Maastricht en “Jeugd in Dialoog” 2019

11 december 2019

Voor het zesde jaar op rij heeft het Sint-Maartenscollege deelgenomen aan het Euriadeproject “Jeugd in Dialoog” dat van 17 t/m 22 november op het Rolduc in Kerkrade heeft plaatsgevonden. Daarbij was het Sint-Maartenscollege nog maar de enige reguliere Nederlandse school die participeerde.

De opzet is om in de geest van de filosoof Martin Buber jongeren van 20 verschillende scholen vanuit heel Europa en zelfs een school uit Zuid-Afrika met elkaar in dialoog te laten gaan. Zolang er dialoog is kunnen verschillen overbrugd en problemen opgelost worden.

Naast de vele contacten die de leerlingen daar hebben kunnen leggen met leeftijdgenoten hebben zij een heel afwisselend programma gevolgd. Zo kregen zij o.a. een rondleiding van kunstenaar Michiel Huisman door zijn maankwartier in Heerlen, spraken zij Gouverneur Bovens en de burgemeesters van Aken en Kerkrade, woonden zij in kasteel Herzogenrath een pianoconcert bij, liepen zij een ochtend mee bij de “Lebenshilfe Aachen“ en ondergingen zij een hele spirituele bijeenkomst in het Benedictijner klooster Mamelis. De afsluiting van de week was de overhandiging van de Martin Buber plaquette aan oud minister-president Dries van Agt. De leerling Menno van Term had de eer het daarbij behorende kunstwerk aan dhr. van Agt te mogen overhandigen.

Leerling Guy Biesmans vatte zijn indruk van de week als volgt kort en krachtig samen: “Ten eerste was het een geweldige ervaring om zo veel mensen van verschillende culturen te ontmoeten. Wij hebben de kans gekregen om met hun te praten over ons dagelijks leven in ons vaderland. Tijdens het programma konden we praten met mensen uit verschillende lagen in de maatschappij. Op het einde van de week wilde niemand afscheid nemen omdat de band zelfs na één weekje al zo goed was. Kort samengevat denk ik dat dit een zeer goede les voor iedere jongvolwassene was.”