Premiere out of the box - Het Sophianum cabaret

14 december 2019

BAM! En dáár knalde de "box" open!

13 december jl. vond de première plaats van de twintigste cabaretvoorstelling op het Sophianum: "Out Of The Box". Het eindresultaat van maandenlang keihard werken door alle cabaretdeelnemers. Het productieteam begint meestal de dag ná de laatste voorstelling alweer met brainstormen, maar voor de leerlingen en personeelsleden werd het vanaf augustus merkbaar. Veel repeteren, veel gezelligheid, nieuwe vriendschappen en leren van elkaar. Bij het cabaret zit een leerling van vmbo naast een vwo-leerling, zit de directeur samen voetbal te kijken op een iPhone met leerlingen, is iedereen gelijk - en iedereen belangrijk. Dát is de kracht van het cabaret.

Maar ook óp de bühne moet er genoeg te zien zijn. De leerlingen en personeelsleden halen alles uit hun "box". In deze show zien we doorgewinterde cabaretters, die ook groei doorgemaakt hebben (letterlijk en figuurlijk!), maar ook debutanten. Elke rol is belangrijk. Het op het podium staan, in die spotlights, dat zijn ervaringen en momenten die de deelnemers nooit meer vergeten. Achter de schermen, het opklippen van microfoontjes, het bedienen van de LED-muur, het grimeren van de koorleden - ook dát is cabaret.

En de avond van 13 december mocht de eerste groep toeschouwers komen kijken. Spannend! Het publiek lacht, geniet, pinkt een traantje weg, zit soms ongemakkelijk in de stoel en klapt enthousiast mee. "Out Of The Box" is eigentijds, actueler dan ooit en een weergave van het talent op het Sophianum anno 2019. De laatste voorstelling is op 21 december 2019.

Het cabaret staat ook in de spotlights in de media:

Honderdvijftig man in touw voor schoolcabaret Sophianum, de Limburger, 12 december 2019

'Bij de derde voorstelling op rij had de schmink wat meer werk met mij', de Limburger, 16 december 2019