Graaf Huyn College geheel in teken van Burgerschapsvorming

18 december 2019

Het Graaf Huyn College stond op maandag 16 en dinsdag 17 december volledig in het teken van Burgerschapsvorming. Op die dagen werd er een speciaal programma gegeven dat gevuld werd met allerlei activiteiten die te maken hadden met dit onderwerp.

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en een positieve bijdrage leveren aan die samenleving. Het is geen vak, maar een taak van de school. Scholen zijn wettelijk verplicht om deze taak uit te voeren en de inspectie ziet erop toe dat dit ook gebeurt. Bij burgerschapsvorming gaat het vooral om de houding en de vaardigheden van de leerlingen. De school is hier een geschikte oefenplaats voor.

Dat een school in deze vorm inhoud geeft aan dit onderwerp is uniek in de regio. Alle leerlingen van de school van klas 1 t/m klas 6 namen deel aan de activiteiten. Er was voor elke laag, c.q. voor elke onderwijssoort binnen het Graaf Huyn College een speciaal en gevarieerd programma opgesteld.

Hieronder een greep uit de grote hoeveelheid aan activiteiten:

• Bezoek aan het Provinciehuis waar de leerlingen een gastles kregen
  • Bezoek aan de gemeente Sittard-Geleen waar de leerlingen een gastles kregen
  • Films “De Tweeling” en “Parent trap”
  • Bezoek aan de Amerikaanse begraafplaats in Margraten
  • Bezoek aan het oorlogsmuseum in Beek
  • Bezoek aan het Design museum in Den Bosch, van de tentoonstelling van kunst in het 3e Rijk
  • Leerlingen bezochten zowel een katholieke parochie als een moskee
  • Koken op school voor de bestuursleden van de Stichting Leergeld