“Vrij zijn”: de viering van 75 jaar bevrijding in het voortgezet onderwijs

10 oktober 2019

In 2019 en 2020 viert Limburg dat het 75 jaar geleden is bevrijd. Een periode waaraan de oude generatie nog herinneringen heeft van onvrijheid en bezetting, maar vrijheid heeft opgeleverd die voor jongeren vanzelfsprekend is.

Met het project “Vrij Zijn” willen we het besef van de waarde van vrijheid en de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen vergroten. In Limburg en de Duitsland grensregio’s wordt het gesprek over vrijheid gevoerd met leerlingen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Aan dit project hebben vanuit LVO reeds meegedaan het UWCM, Het Stella Maris College, Sophianum, Porta Mosana College, Grotiuscollege, Compass, Broeklandcollege, Sint-Maartenscollege, het Graaf Huyn College en de Bernard Lievegoedschool.

In 10 dorpen en steden wordt, op de dag dat die stad/dat dorp 75 jaar geleden bevrijd is, activiteiten georganiseerd. Op 12 september 2019 is de viering gestart in Mesch en op 3 maart 2020 eindigt de route door Limburg, en een deel van Noordrijn-Westfalen, in Arcen. In mei zullen we dit project centraal afsluiten.

Leerlingen kijken eerst naar de Theatervoorstelling WOLK, gespeeld door leerlingen uit Heerlen en Herzogenrath. WOLK is een voorstelling over vrijheid anno nu, die vanzelfsprekend lijkt maar waar 75 jaar geleden tot de dood voor gevochten is.

Daarna kiezen leerlingen voor debat, kunst of gesprekken met ervaringsdeskundigen. In het debat en het gesprek wordt vrijheid bekeken vanuit verschillende invalshoeken. Niet alleen bevrijding na de Tweede Wereldoorlog maar ook actuele problematieken en ervaringen komen aan bod.

In het kunstwerk verbeelden leerlingen hun eigen onvrije situaties in een unieke ‘streepjescode’ op een monumentje. Een deel van de monumenten wordt na het volgen van de bevrijdingsroute tentoongesteld.

Op 11 oktober zijn we te gast op het Kwadrant in Weert. Mocht u willen komen kijken, of meer willen weten over dit project, dan kunt u contact opnemen met mevr. Hommen (s.hommen@stichtinglvo.nl) of de heer Wolters (p.wolters@stichtinglvo.nl) Meer info en foto’s