Eindexamen
Hij zegt het betreurenswaardig te vinden dat zijn school het meisje heeft moeten uitschrijven, waardoor ze geen eindexamen kan doen. "Zulke beslissingen nemen we niet zomaar", zegt Truijen. "Maar we vinden de belangen van de andere leerlingen zwaarder wegen dan dat van een individuele leerling. De verstoringen van de lessen waren dusdanig ernstig dat anderen zich niet goed genoeg, naar onze mening, konden voorbereiden op de komende examenperiode."

Onhoudbare situatie
Het 18-jarige meisje uit Brunssum, dat autisme heeft, is in maart uitgeschreven op het Rombouts College. Daar trok ze zich weinig van aan. Ze bleef gewoon naar de lessen komen. En dat zorgde voor veel onrust bij de andere leerlingen, zo zegt de schooldirecteur. "Een onhoudbare situatie", zegt hij. Scholenkoepel LVO zag daarom geen andere oplossing en spande een kort geding aan.

Onderwijstraject
Volgens Truijen heeft zijn school er alles aan gedaan om de Brunssumse scholiere een passend onderwijstraject te bieden. "We hebben vanaf 2013 met de ouders en verschillende zorginstanties naar oplossingen gezocht", zegt hij. Voor dit schooljaar waren duidelijke afspraken over het gedrag van het meisje gemaakt zodat ze gewoon haar eindexamen zou kunnen doen. Zowel met de ouders als met een externe begeleider.

"De re-integratie is goed gestart, maar is helaas steeds slechter verlopen", zegt de directeur. "De lesverstoring nam weer zodanig toe dat het voor ons geen optie was om haar op school te houden."

Lees het volledige artikel op de website van 1Limburg, 9 mei 2018

Relevante artikelen:

1Limburg - Rechter: leerlinge terecht van school gestuurd, 9 mei 2018

De Limburger - Rechter geeft school gelijk: autistische leerlinge niet meer welkom, 9 mei 2018

De Limburger -  Rechter buigt zich over schoolverbod, 9 mei 2018

ED -  Rechter: 100 euro boete per dag als autistisch meisje op school verschijnt, 9 mei 2018