Festival op het Sophianum

12 april 2018

Op donderdag 19 en vrijdag 20 april wordt op het Sophianum een spetterend festival georganiseerd: de Company FunFair markt. Voor jong en oud zal hier van alles te beleven zijn: van muziek en entertainment, tot (zelfgemaakte) producten, diensten en etenswaren.

Het project
De markt is onderdeel van Company FunFair, een tweedaags onderwijsproject over ondernemerschap. Doel van Company FunFair is leerlingen op een leuke en interactieve manier te laten ervaren wat er allemaal komt kijken bij ondernemen. Via allerlei interactieve opdrachten kunnen punten worden gescoord, die de plaats op de ranglijst bepalen. Een team enthousiaste studenten begeleidt de leerlingen in de klassen. www.companyfunfair.nl

De markt
Om ervoor te zorgen dat de FunFair Market een succes wordt, is het belangrijk dat er voldoende klanten zijn waaraan de leerlingen hun producten of diensten kunnen aanbieden. Iedereen is welkom op vrijdag 20 april tussen 13.00 uur en 14.45 uur om naar de markt te komen. Op de markt kan met muntjes worden betaald, welke met PIN en contant geld te koop zijn. De opbrengst van de markt komt ten goede aan microkredietprojecten in ontwikkelingslanden.

Helemaal van deze tijd
Company FunFair is helemaal van deze tijd: digitaal onderwijs met behulp van nieuwe media en communicatiemiddelen. Leerlingen gebruiken social media om reclame te maken en maken gebruik van smartphones om hun bedrijfsplan op te stellen en het informatiemateriaal te bestuderen. Ook besteedt het project veel aandacht aan het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Initiatiefnemers
Het project is een initiatief van stichting Cross Your Borders, een jongerenorganisatie die jongeren op een interactieve manier wil betrekken bij de maatschappij en de wereld. Om dit doel te bereiken worden meerdaagse onderwijsprojecten georganiseerd op (v)mbo-, havo-, en vwo-scholen in het hele land. Jaarlijks nemen 250 scholen deel aan de verschillende onderwijsprojecten. Ook organiseert de stichting onder de naam Fairaway jongerenreizen naar ontwikkelingslanden, waarbij de projecten worden bezocht die worden ondersteund met de opbrengsten van de markt. Kijk voor meer informatie op www.crossyourborders.nl en www.fairaway.nl.