Opmars van leren in je eigen tempo niet meer te stuiten

2 februari 2018

Steeds meer scholen starten met persoonlijk leren. Onderwijs toegespitst op de individuele leerling. Scholen willen zo in een tijd van krimp meer leerlingen trekken. Gepersonaliseerd leren wint snel aan terrein in Limburg. Komend schooljaar starten opnieuw drie middelbare scholen met het concept waarbij het individuele leerproces en -tempo van de leerling vooropstaan.

Scholen beginnen met persoonlijk leren om leerlingen te trekken in een tijd van krimp en ze willen meer ruimte bieden aan talenten, interesses en vaardigheden van kinderen. De verschillende namen voor dit onderwijs (zoals Koers, Agora en kunskapsskolan) zorgen wel voor verwarring. De Stichting Limburgs Voorgezet Onderwijs (LVO) wil dan ook naar één uniforme naam.

"We hebben afgesproken binnenkort alle initiatieven naast elkaar te leggen om te kijken wat overeenkomsten en verschillen zijn en na te denken over een overkoepelende naam”, zegt John Hausmans van LVO Weert. Dat wil volgens hem niet zeggen dat iedereen hetzelfde moet gaan doen. "Bij Montessori-scholen zijn er ook accentverschillen zijn.”

Lees het hele artikel op de website van De Limburger, 2 februari 2018

Relevant: