"We zijn veel mooier dan we denken dat we zijn"

15 juli 2016

Op 18, 19 en 20 juli vindt er een uniek spektakel plaats in Brunssum. Tijdens de Worldfestival Parade  zullen ongeveer 70 leerlingen van het Romboutscollege en ongeveer 200 leerlingen van de groepen 5, 6, 7 en 8 van acht basisscholen uit Brunssum samen enkele optredens verzorgen. De optredens vinden, bij goed weer, plaats in het Vijverpark en variëren van dans en zang en rap tot muziek en film. Bij slecht weer presenteren de leerlingen zich op de trappen van de Brikke Oave.

Samenwerking Jean-Philippe Rieu, de Vrije Akademie, het Romboutscollege en acht basisscholen uit Brunssum.

Aan de optredens gaat veel inspirerende voorbereiding vooraf. Drijvende krachten hierachter zijn Jean-Philippe Rieu en Marianne Milder, coördinator van de Vrije Akademie ZOM.

Ze vertellen: “We werken al langer samen waarbij de nadruk erop ligt om kinderen hun dromen te laten visualiseren, in muziek, dans, schilderen, tekenen of anderszins. Iedereen heeft dromen. De kunst is om mensen de ruimte te geven om die dromen uit te beelden, om ze te laten ontstaan. Dat kan door met elkaar te delen en door aandacht te hebben voor elkaar, naar elkaar te luisteren.  Mensen gaan dan anders naar elkaar kijken, gaan elkaar respecteren. Dan ontstaat verbroedering en samenwerking. En mensen leren zo ook van zichzelf. Dat is een prachtig proces!“

De Parade zelf, en dan met name het thema ‘Dreaming and Dancing’ van dit jaar, leent zich er uitstekend voor om deze manier van denken en werken met kinderen toe te passen.

Jean-Philippe: “Wat de leerlingen zullen laten zien tijdens de voorstellingen, ontstaat vanzelf met behulp van workshops die ik op de scholen geef, zo’n 3 à 4 per school. Ik werk niet met een blauwdruk; ik stimuleer slechts de kinderen om visueel te maken wat ze al in zich hebben. En dat is heel veel. We zijn veel mooier dan we denken dat we zijn. Muziek speelt hier een grote rol in. We beginnen altijd met een lied dat we samen zingen, we maken muziek, hard en zacht maar ook zonder instrumenten, gewoon met dagelijkse gebruiksvoorwerpen. En vervolgens vertellen de kinderen hun gedachten aan elkaar, maken het visueel, praten er weer over en luisteren naar elkaar. Een generale repetitie maakt de voorstelling die ze zullen geven, uiteindelijk compleet”.

“Door op deze manier te werken, ontstaat er binnen een kwartier één grote gemeenschap. Met name in deze tijd waarin de thema’s immigratie en intolerantie de boventoon voeren, zou deze manier van werken heel goed toegepast kunnen worden als oplossing voor de problemen die als gevolg hiervan ontstaan. Een soort vliegwiel voor duurzame gemeenschappelijkheid, zou je kunnen zeggen”.

Ook de docenten hebben workshops gehad zodat ze konden zien wat er met de kinderen gebeurt. Voor docenten van het Romboutscollege sluiten de workshops in ieder geval goed aan bij de huidige ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs. Al langer wordt gewerkt aan een andere, meer eigentijdse manier waarop onderwijs gegeven kan worden aan middelbare scholieren. De workshops zijn een goede bron van inspiratie hiervoor. Het plan is om hierop verder te borduren.

Het schoolorkest van het Romboutscollege heeft ook een prominente rol tijdens de Parade.

De voorstellingen worden afgesloten met een grote picknick in het park waar de hele Brunssumse gemeenschap aan meedoet. Over verbroedering en saamhorigheid gesproken!

Een bezoek op 18, 19 en 20 juli zal zeker de moeite waard zijn. De leerlingen hopen van harte u ook te mogen verwelkomen zodat zij hun dromen met u kunnen delen.

Worldfestival Parade Brunssum

18, 19 en 20 juli