Ontdeklab Peel en Maas: samen werken aan techniek

6 juli 2016

Vanaf volgend schooljaar kunnen leerlingen van de basisscholen in Peel en Maas en van het Bouwens in de praktijk kennismaken met wetenschap en techniek. Dan gaat namelijk het Ontdeklab open, een ontmoetingsplek waar leerlingen tussen 4 en 18 jaar op een ‘ontdekkende en ontwerpende’ manier leren wat technologie en innovatie in ons dagelijks leven betekenen. Het Ontdeklab is een samenwerking tussen overheid, onderwijs en ondernemers.

Jong geleerd

Doel van het Ontdeklab is leerlingen zo vroeg mogelijk in aanraking laten komen met wetenschap en techniek, legt projectleider Tessa Timmermans uit. “Om dat te bereiken zetten de aangesloten scholen leeractiviteiten op waarin technologie centraal staat. Zij doen dat samen met lokale bedrijven die actief zijn in de techniek of waar techniek en innovatie een grote rol spelen. In het Ontdeklab werken de leerlingen met levensechte materialen en machines, waardoor een hechte verbinding ontstaat tussen onderwijs en bedrijfsleven.”

“In oktober van dit jaar kunnen leerlingen voor het eerst in het Ontdeklab werken” aldus Tessa. “Ze worden begeleid door vrijwilligers met technische vakkennis, zodat ze uit de praktijk kunnen leren.” De eerste twee tot drie jaar zal het Ontdeklab in een tijdelijke voorziening op het terrein van het Bouwens worden gevestigd. Daarna is er naar verwachting ruimte om het Ontdeklab een permanente locatie te bieden in het Bouwens.

Aansluiten bij praktijk

De scholen, zowel in het primair als het voortgezet onderwijs, stellen middelen en ondersteuning beschikbaar voor het Ontdeklab. Het is voor de scholen een mogelijkheid om betekenisvol onderwijs te bieden, door in samenwerking met het bedrijfsleven lessen te ontwerpen die aansluiten bij de praktijk. Het zorgt bovendien voor een natuurlijke doorlopende leerlijn en een betere aansluiting van het voortgezet op het primair onderwijs.

Toekomstige werknemers

Het bedrijfsleven investeert in het Ontdeklab door financiële middelen, kennis en materialen beschikbaar te stellen. Het belang voor deze ondernemers is duidelijk: zij hebben behoefte aan goed opgeleid technisch personeel om hun ambities waar te maken. Door dit project te steunen, investeren ze in de opleiding van hun toekomstige medewerkers.

Vitaliteit

Voor de gemeente Peel en Maas is het Ontdeklab een voorbeeld van zelfsturing waaraan zij graag een bijdrage levert. Een van de redenen is dat het Ontdeklab een bijdrage levert aan de vitaliteit van onze gemeenschap. Het is immers in het belang van zowel inwoners als ondernemers dat goed opgeleid technisch personeel werk kan vinden in de eigen gemeente.

Samenwerking

Het Ontdeklab is een samenwerking tussen overheid, onderwijs en ondernemers. Primaire partners zijn de gemeente Peel en Maas, Stichting Prisma, het Bouwens van der Boije College en de Industriële Kring Peel en Maas. Secundaire partners zijn basisschool Den Doelhof in Meijel en de stichtingen voor primair onderwijs Akkoord en Kerobei. Deze stichtingen zijn beide gevestigd in Venlo en hebben ook basisscholen in de gemeente Peel en Maas.

Geïnteresseerden die meer willen weten over het Ontdeklab kunnen contact opnemen met projectleider Tessa Timmermans via tessa@prisma-spo.nl.