Leerlingen Bonnefanten College winnen prijs Zuyd Hogeschool

15 juli 2016

De diploma-uitreiking op donderdag 16 juli jl. werd nog specialer voor Krystl Athanasiou Prins en Romy ter Linde. Deze leerlingen van het Bonnefanten College Maastricht ontvingen naast hun havodiploma, de prijs voor het beste profielwerkstuk van 2015-2016. Zuyd Hogeschool koos hun ondernemingsplan voor een Grieks restaurant uit 100 profielwerkstukken van middelbare scholen uit heel Limburg.

Trofee

Krystl en Romy liepen  verbaasd naar het podium toen ze hun naam hoorden. De prijs kwam geheel onverwacht. Het publiek van medeleerlingen, ouders en docenten feliciteerde hen met een applaus. De dames ontvingen een Fashioncheque en de school kreeg een heuse trofee. Economiedocent John Ummels nam de beker in ontvangst en hield hem trots omhoog. Teamleidster Tamara Mayer en docente Maartje Meijers-Bongarts van Zuyd Hogeschool Sittard deelden de prijzen uit. “Het totaalplaatje klopte bij dit profielwerkstuk”, vertelt Meijers-Bongarts.

College volgen bij Zuyd

Examenleerlingen met het profiel M&O konden ervoor kiezen om hun profielwerkstuk aan Zuyd Hogeschool te maken. Leerlingen verruilden het Bonnefanten College drie dagen voor de Hogeschool in Sittard, waar zij colleges volgden en hun profielwerkstuk uitwerkten. Ze werden er begeleid door docenten en studenten van de Faculteit Commercieel en Financieel Management. De leerlingen van het Bonnefanten College vielen op bij Meijers-Bongarts, docente Marketing. “Ze werkten echt hard. Het niveau lag ook heel hoog.” Krystl en Romy werkten een ondernemingsplan uit voor de start van een  Grieks tapasrestaurant in Maastricht: Mezedes. Ze haalden inspiratie uit hun nabije omgeving. Door de Griekse achtergrond van Krystls vader kwamen ze op het idee om een fictief Grieks restaurant op te zetten. Overal werd aan gedacht: het duo maakte een begroting, swot-analyse, doelgroepanalyse en vroeg een vergunning aan. De meiden werkten zelfs een menukaart en cocktailkaart uit. “De leerlingen maakten een goede analyse van de omgeving en brachten de trends en ontwikkelingen in de horeca in kaart. De missie, visie en strategie waren uitgewerkt zoals ze dat hadden geleerd tijdens de colleges bij Zuyd”, vertelt Meijers-Bongarts.

Krystl en Romy stelden klantvriendelijkheid in hun fictieve restaurant voorop. Die klantvriendelijkheid hebben zij tot in de details doorgevoerd in hun ondernemingsplan. Volgens Meijers-Bongarts zijn de dames echte ondernemers in spe: “Ze besteedden zelfs aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, wat momenteel erg speelt. Ze dachten bijvoorbeeld na over het gebruik van fair trade producten.” Een jury van docenten aan Zuyd Hogeschool, boog zich over de genomineerde profielwerkstukken en beoordeelde ze op inhoud en originaliteit, waar ze respectievelijk een 9 en een 8 voor haalden.

< Terug naar nieuwsoverzicht