Leerlingen van LVO en SVO|PL naar Schandelermolenweg

23 juni 2016

Vanaf begin september 2016 krijgen leerlingen van LVO-Parkstad en SVO|PL van de leerjaren 3 en 4 techniek les in het gebouw van Arcus aan de locatie Schandelermolenweg 21 te Heerlen. In totaal gaat het om 280 leerlingen en nog eens 20 docenten. Dit is de start van de vakmanschapsroute van het techniekonderwijs in Parkstad.

Om een verdergaande samenwerking tussen het vmbo en mbo te bewerkstelligen, worden de meeste praktijklokalen van de diverse afdelingen opnieuw ingericht en door het vmbo en mbo gezamenlijk gebruikt en komen er voor de docenten vmbo en mbo gezamenlijke docentenkamers.

In 2022/2023 besluit over de definitieve huisvestingssituatie

Het uitgangspunt is dat het huidige gebouw aan de Schandelermolenweg met de komst van de leerlingen en docenten van LVO en SVO|PL voor de komende jaren wordt ingericht. Uiterlijk in schooljaar 2022/2023 wordt door Arcus, SVO|PL, LVO en de Gemeente Heerlen een besluit genomen over de definitieve huisvestingssituatie van het techniekonderwijs in Parkstad.

Over de vakmanschapsroute

De vakmanschapsroute leidt in beginsel op voor een diploma op mbo niveau 2.

Leerlingen volgen in leerjaar 1 en 2 van het vmbo een loopbaan-oriƫnterend programma. Einde leerjaar 2 kiezen zij een van de profielen en in leerjaar 3 starten zij met de vakmanschapsroute. In het vierde leerjaar van het vmbo halen de leerlingen hun vmbo-diploma en krijgen ze al een deel van de mbo-stof aangeboden.