Leerlingen LVO Weert naar Tanzania

29 juni 2016

Donderdag 21 juli is het zover. Maar liefst 32 leerlingen van Het College, het Philips van Horne College, Het Kwadrant en sinds dit jaar ook het BRAVO! College zetten koers naar Tanzania voor een interculturele ontwikkelingsstage van drie weken. De leerlingen doen mee aan een project van Global Exploration. In deze drie weken gaan ze er samen voor proberen te zorgen de wereld een beetje beter te maken: samen leren, praten, sporten, zingen en werken. Leren dat mensen over de hele wereld anders zijn, maar dat dat ook prima is. Tijdens deze ontwikkelingsstage zijn de leerlingen te gast bij vier middelbare scholen waar ze samen met de Tanzaniaanse scholieren, hun buddy´s, vele activiteiten ondernemen.

Global Exploration

Global Exploration is een stichting met als doel jongeren kennis te laten maken met andere culturen. Ontwikkelingssamenwerking, duurzame ontwikkeling en zelf een bijdrage leveren door middel van een ‘Scholen voor Scholen’-project vormen onderdelen van de ontwikkelingsstage. Na een gedegen voorbereiding van masterclasses, teambuilding en informatiebijeenkomsten reizen middelbare scholieren, ondersteund door docenten en een arts naar Derde Wereldlanden om daar te bouwen aan een betere wereld. De leerlingen financieren deze reis zelf en organiseren voor de projecten inzamelingsacties.

Sponsoractiviteiten en donaties

Naast de voorbereidingen op informatief gebied hebben de leerlingen van LVO Weert de afgelopen maanden veel sponsoractiviteiten georganiseerd om hun ontwikkelingsstage naar Tanzania mogelijk te maken. Zo konden mensen onder andere deelnemen aan een film- en hapjesavond, werd er een loterij gehouden tijdens het Muziekgala in het Munttheater en hebben we samen met het Weerter Mannenkoor een concert verzorgd.

Persoonlijke inzameling

Niet met lege handen reizen is het motto van de Stichting Global Exploration. Fondsen verzamelen en de handen zelf uit de mouwen steken, vormt een onderdeel van het programma. Iedere deelnemer zamelt € 1800 aan sponsorgeld in. Er zijn heel wat wafels gebakken, etentjes en high tea's georganiseerd en familie, vrienden en bedrijven benaderd om te sponsoren. Daarbij vertellen de deelnemende leerlingen steeds hun eigen verhaal over de ontwikkelingsstage naar Tanzania. Nu is bijna het moment aangebroken dat de Weert-Tanzaniagroep de reis daadwerkelijk gaat maken en veel nieuwe indrukken zal opdoen!

Volgen

Het reisgezelschap is gedurende hun reis te volgen via hun eigen blog. Benieuwd? Kijk dan op www.global-exploration.nl. Volgen op facebook (Explore Weert) kan natuurlijk ook.