Gerenommeerd Babraham Institute uit Cambridge bezoekt Sophianum Scholengemeenschap

18 mei 2016

Medewerkers van het gerenommeerde Babraham Institute uit Cambridge komen deze week naar Nederland om een drietal projecten te introduceren bij de derdejaars leerlingen havo/vwo van het Sophianum.

Het Babraham Institute is een onderzoeksinstelling van wereldklasse. Zijn missie is om een internationale leider te zijn in onderzoek dat zich richt op fundamentele cel- en moleculaire biologie. Het uitgevoerde onderzoek richt zich op de manier waarop cellen van organismen zich ontwikkelen en reageren op hun omgeving. Bijzondere aandacht is er voor de manier waarop we ouder worden en de onderliggende processen hiervan. Een voorbeeld is waarom ouderen verschillend reageren op infectieziektes in vergelijking met jongeren. Het Babraham Institute werkt met proefdieren.

Het Sophianum is betrokken bij de verdere ontwikkeling van dit technologische instituut, vandaar het bezoek.

1. A solution for an ergonomic problem when checking the bottom/top row of mouse cages at the BSU
Het eerste project gaat over een oplossing voor een ergonomisch probleem binnen het proefdierencentrum. Om de onderste rij kooien te bekijken dient een wetenschapper op dit moment letterlijk op de grond te gaan liggen. Binnen deze ontwerpopdracht dienen leerlingen met één of meerdere (technische) oplossingen te komen.

2. Communication problem between units in the BSU facility
Het tweede project gaat over de communicatie tussen de verschillende afdelingen binnen het proefdierencentrum. Deze afdelingen zijn van elkaar afgesloten en soms staat er te lang materiaal in de ene afdeling te wachten, terwijl dit niet bekend is bij de andere afdeling. De leerlingen onderzoeken binnen deze opdracht de verschillende mogelijkheden om de communicatie tussen deze afdelingen te verbeteren.

3. Difference in legislation and public opinion about the use of animals in research
In het derde project gaan leerlingen op zoek naar de verschillen in wetgeving binnen Europa op het gebied van het gebruik van proefdieren in de medische sector en onderzoeken zij de publieke opinie op dit gebied.

De teams met de meest innovatieve ideeën mogen deze gaan presenteren aan het Babraham Institute. Een mooie en leerzame uitdaging voor onze leerlingen!